Publicat

30

august

2015

18:01

8052

vizualizări

Cum a ajuns România să nu aibă drepturi de autor pe opera lui George Enescu. „Noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei”

Timp de trei săptămâni, în perioada 30 august-20 septembrie, unii dintre cei mai mari artişti ai momentului, dar şi patru dintre cele mai bune orchestre din lume concertează la Bucureşti, în cadrul Festivalului George Enescu. Cel al cărui nume îl poartă festivalul este unul dintre cei mai importanţi compozitori români din toate timpurile. Cu toate acestea, prea puţine din compoziţiile sale se pot auzi pe scena Festivalului. Motivul: statul român nu dispune de drepturile de autor pentru multe dintre lucrări „Noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei”, spune Mihai Constantinescu, directorul Artexim, compania statului român care organizează de 24 de ani Festivalul „George Enescu”.

Cum a ajuns România să nu aibă drepturi de autor pe opera lui George Enescu. „Noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei”

Timp de trei săptămâni, în perioada 30 august-20 septembrie, unii dintre cei mai mari artişti ai momentului, dar şi patru dintre cele mai bune orchestre din lume concertează la Bucureşti, în cadrul Festivalului George Enescu. Cel al cărui nume îl poartă festivalul este unul dintre cei mai importanţi compozitori români din toate timpurile. Cu toate acestea, prea puţine din compoziţiile sale se pot auzi pe scena Festivalului. Motivul: statul român nu dispune de drepturile de autor pentru multe dintre lucrări „Noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei”, spune Mihai Constantinescu, directorul Artexim, compania statului român care organizează de 24 de ani Festivalul „George Enescu”.

În cifre, festivalul care a început duminică seara înseamnă peste 2.500 de artişti străini, 500 de artişti români, 22 de partituri de George Enescu, 70 de spectacole, în total 22 de zile de Festival Enescu care vor face din Bucureşti capitala culturală a lumii. Numai că toţi aceşti artişti interpretează doar o mică parte din vasta operă a lui George Enescu.

Drepturile de autor pentru cea mai mare parte a partiturilor semnate de George Enescu sunt deţinute de editurile franceze Salabert şi Enoch.

Mihai Constantinescu, directorul Artexim, compania subordonată Ministerului Culturii, care se ocupă de organizarea Festivalului George Enescu, a declarat pentru gândul că lipsa partiturilor ar trebui să-i intereseze pe mai mulţi dintre oamenii care se ocupă de muzică în România

„În acest moment nu există partituri multiplicate, tipărite, pe care noi ca organizatori să le putem folosi. Ele există la editurile Enouch si Salabert, drepturile de proprietate sunt ale lor, nu sunt ale României. Noi în momentul în care prezentăm lucrările lui Enescu plătim drepturile de autor către editura respectivă. Problema este că în acest moment nu avem posibilitatea să dăm noi, ca organizatori de festival, partituri artiştilor  după care să cânte. Fie trebuie să vină cu ele, fie le inchiriază, noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei. Am discutat acum câtiva ani cu cei de la Salabert şi ei ne-au spus că tipăresc decât dacă au o comandă mare. La Salabert sunt multe dintre partiturile sonatelor, de care noi avem nevoie la Concursul Enescu, concurenţii vin şi au nevoie de partituri, dar dacă nu le  găsesc, şi atunci trebuie să facem noi rost de ele”, a spus Mihai Constantinescu.

Pentru partiturile mai mici, organizatorii trebuie să plătească  20-30 de euro, iar pentru cele mai mari preţul poate să ajungă la 200-300 de euro.

„Problema este că aşa cum statul rus a obţinut drepturile de autor pentru compozitori ca Şostakovici, Rahmaninov, Prokofiev etc, au făcut o campanie întreagă, care i-a costat e adevărat, dar au obţinut aceste drepturi ale partiturilor şi pot să le difuzeze în toată lumea, pe toate canalele,  acelaşi program trebuia să fie şi pentru statul român pentru George Enescu. Deocamdată. Poate pentru altele mai departe”, a spus Mihai Constantinescu.

Directorul Artexim susţine că ar fi bine ca statul român să încheie măcar un parteneriat cu editurile franceze care să tipărească partiturile la cerere. 

„Noi dacă am putea să facem un parteneriat. A fost o idee în 1991 să facem un parteneriat. Dar noi am pierdut trenul în 1991 când a venit doamna Salabert şi nu ştia ce să facă cu aceste partituri, atunci s-a dus o delegaţie din România la Paris, dar n-a negociat bine. Era problema de un procent: cine ia 51%, cine ia 49%. Noi am vrut 51%, ei au vrut 51%. Noi am zis nu că noi nu ne vindem ţara şi ne-am vândut-o definitiv. În momentul ăla s-a terminat. Şi acum nimeni nu mai negociază cu noi pentru că deja şi Festivalul este foarte important. În momentul când eu am cerut partituri de Enescu mi-au zis veniţi cu o comandă de cel puâin o sută de bucăţi, că altfel nu ne interesează. Am putea să cumpărăm drepturile de autor pentru Enescu şi să rămână la Editura Muzicală şi la Uniunea Compozitorilor”, mai arată Mihai Contantinescu.

Acesta susţine că problema drepturilor de autor pentru opera lui George Enescu ar trebui să fie una naţională

„Şi nu e o problemă a festivalului. Ca să o luăm foarte strict e o problemă Uniunii Compozitorilor. Ei trebuie să fie cei care trebuie să se bată pentru aşa ceva. Nu e o problemă a cuiva, e o problemă naţională, şi atunci trebuie să vină şi Ministerul Culturii şi compozitorii”, a mai spus Mihai Contantinescu.

Rapsodia nr.1 în La Major op.11, nr 1, în deschiderea festivalului

Festivalul Enescu, ediţia 2015, a început duminică seara la Sala Mare a Palatului cu Rapsodia nr.1 în La Major op.11, nr 1, concert susţinut de Orchestra Română de Tineret, Corul Filarmonicii „George Enescu” şi Corul de Copii Radio.

Dirijor orchestrei este Kristjan Järvi, iar dirijorul corului, Ion Iosif Prunner. Primul concert al Festivalului George Enescu i-a avut ca solişti pe  Sarah Chang – vioară, Jennifer O’Loughlin – soprană, Max Emanuel Cencic – contratenor, Levente Molnar – bariton.

Tot duminică, de la ora 22.30, va loc la Ateneul Român concertul susţinut de  Corul Naţional Madrigal şi dirijat de Anna Ungureanu.

Sarah Chang: „Festivalul Enescu,  o mare reuşită pentru România”

În spectacolul de deschidere al festivalului a evoluat solista de origine coreană Sarah Chang, care trăieşte în SUA şi care este considerată o revelaţie a tinerei generaţii de muzicieni. „În acest moment, în lume, nu cred că există un alt festival de muzică clasică atât de mare al cărui nume să fie dat de un compozitor. România ar trebui să fie mândră de Festivalul Enescu, este o mare reuşită pentru această ţară!”, a declarat Sarah Chang.

Dirijorul Kristjan Järvi a declarat, la rândul său, că e încântat de România, iar pentru el Enescu reprezintă de fapt spiritul românilor. „Cultura românească şi spiritul românilor sunt întruchipate de compozitorul George Enescu. Aşa cum Finlanda îl are pe Sibelius, Norvegia pe Grieg, iar Estonia pe Arvo Pärt, la fel România îl are pe George Enescu. George Enescu reprezintă un punct de reper, locul unde cultura şi societatea se interconectează”, a spus Kristjan Järvi.

Programul festivalului din fiecare zi poate fi consultat pe pagina festivalului unde pot fi urmărite în transmisiuni live toate concertele.

Ediţia din 2015 a Festivalului George Enescu aduce în premieră la Bucureşti  Orchestra Filarmonicii din Berlin, care va urca pe scena Sălii Palatului pe 3 septembrie 2015, sub bagheta legendarului Sir Simon Rattle. Orchestra Filarmonicii din Berlin vine la Bucureşti după 15 ani de negocieri. A fost desemnată de prestigioasa revistă britanică “Gramophone” în top 10 cele mai bune orchestre din Europa (2006) şi votată a doua cea mai bună orchestră din lume (2008), după Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, care de asemenea  va concerta în cadrul Festivalului Enescu 2015, pe 19 şi pe 20 septembrie.

În cadrul Festivalului,  va concerta în premieră şi  prestigioasa orchestră americană San Francisco Symphony, care va interpreta  o lucrare de George Enescu.

Anne Sophie Mutter, cea mai bine cotată violonistă la nivel mondial va concerta în premieră la Festivalul George Enescu. De asemenea, vor veni Janine Jansen şi David Garrett, dirijorul israelian Zubin Mehta, precum şi dirijorul de origine română Ion Marin şi pianista Maria João Pires.  Vor fi prezenţi în Festival şi câştigători ai concursului „George Enescu” ediţia 2014 : Alexandru Tomescu, Valery Sokolov, Ştefan Tarara, Vlad Stănculeasa alături de Agnes Baltsa şi pianista Elisabeta Leonskaja.

Gigi Căciuleanu, spectacol pe scena Teatrului Mic la 50 de ani de la debut

În cadrul festivalului, Pe 5 şi 6 septembrie, Gigi Căciuleanu va dansa din nou, pe scena pe care a debutat cu 50 de ani în urmă, în noua sa creaţie coregrafică, „UN MINUT DE DANS sau UF !!!”.  Acum 50 de ani, cel mai important coregraf de origine română, Gigi Căciuleanu, debuta ca dansator pe scena Teatrului Mic, sub îndrumarea lui Miriam Răducanu. 

 

 

 

 

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.

ULTIMA ORĂ
SUA stau pe un butoi cu pulbere! Donald Trump, făcut PRAF de cine se aştepta mai puţin. Declaraţiile fac înconjurul planetei

Lasă-ne feedback despre noul site Gândul.info