40% mediocritate prin lege

Postat la: 19.11.2010 17:47 Ultima actualizare: 19.11.2010 17:48

40% mediocritate prin lege

Radioul este o afacere. Mai puţin cel de stat care este subvenţionat prin taxele pe care le plătim noi. Şi de la buget. În rest sunt în piaţă mai multe zeci, dacă nu sute, de radiouri la nivel naţional care îşi aleg playlist-ul în funcţie de inspiraţia dj-ilor. Majoritatea sunt vai de ele. Rulează cam aceleaşi 100 de piese care mai de care mai neinspirate. Într-o piaţă normală, aşa cum este în statele occidentale, există radiouri care se adresează clar unor ascultători pe care îi fidelizează punându-le muzica pe care aceştia vor să o asculte.

La noi, doar în ultima vreme FM-ul s-a mai aşezat. Au apărut pentru prima oară după '89 radiouri de nişă. Unele dau numai rock, altele muzică românească, câteva de house sau electro beat. Multe însă au rămas pe stilul "varză" amestecând noul cu vechiul, rap cu folk, blues cu new wave, rave cu country şi aşa mai departe. Cred că ăsta e şi motivul pentru care industria muzicală românească a început să scoată capul în lume abia în ultimii ani cernind dintre sutele de nonvalori care se scurg din amărâtele de nonstudiouri câte o fătucă sau o trupă mai spălată. Nu prea mai există ingineri de sunet cu şcoală, aranjori sau producători adevăraţi. În Vest rock-ul e la cinste cu genurile şi subgenurile lui adresându-se consumatorilor de gen cu o ofertă care mulţumeşte cererea. Există o piaţă new age, jazz, folk, power metal, progresiv, electronic, clasică şi multe altele.

La noi, singurul gen rămas consecvent, care se produce, se consumă şi se întreţine este maneaua. Din păcate. În rest, trupele de rock se ascund prin cluburi unde sunt ascultate de câţiva fani, supravieţuiesc din abnegaţie şi se hrănesc cu iluzii. Folkiştii la fel. Neexistând o piaţă decentă, educată în spiritul acesta, fără obsnuinţa concertelor sau a cumpărării de discuri, industria românească de muzică produce palide copii ale artiştilor de afară nefiind în stare să exporte mai nimic. Ce-i drept, în urma tezelor din iulie 1971, cultura românească a intrat în impas. A pierdut tempo-ul, a mărit distanţa dintre ce s-a întâmplat afară şi ce a rămas ca şi creaţie în ţară. Atunci, partidul comunist a impus o conduită şi ne-a forţat să ne limităm opţiunile la oferta radioului public. Noroc cu Europa Liberă, cu Cornel Chiriac şi Andrei Voiculescu, cu Radio Monaco şi Vocea Americii, care ne ţineau la curent cu viaţa muzicală adevărată.

La noi se consumă Corina Chiriac, Angela Similea, Marius Ţeicu, Mihai Constantinescu, Horia Moculescu. Nu-i bai că şi ăştia erau buni, dar prea ne intoxicau. Rock-ul românesc îşi trăgea sufletul ancorat în câteva trupe care gâfâiau greu şi care la un moment dat au dispărut. Sfinx a făcut o capodoperă," Zalmoxe", Phoenix încă una, "Mugur de fluier". Iris îi imitau pe AC/DC şi acolo a rămas. N-a mai evoluat. Păcat că şi acum îi imită prost. Folk-iştii au rămas la nivel de Cenaclul Flacara. Muzica populară adevărtă nu mai există, lăutarii cântă manele. În 1989 a trebuit să o luăm de la început. Să înnodăm firul creaţiei. Fără însă să învăţăm din experienţa altora. Au apărut radiouri cu duiumul şi pentru că trebuaiu să câştige repede nişte bani au făcut rabat la calitate. Şi cum un rebut trage după el un altul, iar ascultătorii nefiind iniţiaţi consumă ce li se dă şi astfel ne-am umplut de Blondy, Andre, Heaven, Asia, Bambi, Marihuana, Inna, Fuego, Anna Lesko. Fără voce, fără talent, fără inspiraţie. Muzică facilă, versuri imposibile, voci mediocre.

Cei câţiva cu adevărat valoroşi se zbat pentru că nu sunt promovaţi. Nicu Alifantis, Alexandru Andrieş, Luna Amară, Blazzaj, Grimmus, Bucovina,Trooper, Cargo, Viţa de Vie, Negura Bunget, fiecare pe felia lor, sunt nume care ar avea de spus mai mult dacă ar fi difuzaţi mai mult. Avem talente, avem instumetişti, avem filon şi inspiraţie. Nu avem curaj, determinare, apetenţă pentru risc. Şi iată cum pe fondul ăsta se iniţiază o lege care se vrea să vină în ajutorul creatorilor români, dar care omoară concurenţa. Se vrea ca 40% din creaţiile muzicale difuzate la radio să fie româneşti. Gata cu valoarea, gata cu lupta şi cu dorinţa de creaţie că oricum vom fi difuzaţi.

Nu cred că Dj-ii vor alege din muzica românească a anilor 1960-1989, pentru că atunci în ţară nu se prea făcea muzică, aşa că vor trebui promovate pipiţele dătătoare din fund şi devoratoare de fotbalişti, trupe de umplutură şi tot felul de mediocri. O să înceapă să le vină şi lor nişte bani şi, în felul acesta, or să creadă că au valoare. Legea ar trebui să prevadă că trebuie să se difuzeze muzica românească bună, dar ăsta e un parametru atât de subiectiv încât nu poate fi prevăzut prin lege. Radiourile se vor vedea îngrădite în libertatea de alegere şi forţate să umple timpul cu ce se găseşte, iar toată munca de cernere a valorilor din ultimii 20 de ani se va duce de râpă. Vor trebui să renunţe la ce e nou pe afară pentru a face loc creaţiilor autohtone îndoielnice. Şi asta exact când am început să aud câteva piese dance foarte bune, trupele româneşti să capete contur, rock-ul să se revitalizeze. Şi cum e greu să creezi numai vârfuri, acestea se vor pierde printre multe duzini de piese slabe care vor trebui difuzate că nu vom avea încotro. Se creează astfel un spaţiu de 40% din timp, alocat cu forţa unui segment de creaţie indiferent de valoare. Şi oricât am fi de patrioţi trebuie să recunoaştem că avem şi sincope. Chiar şi în muzică.

Intră în comunitatea Facebook Gândul, locul unde ziarul vorbeşte cu tine


 

 

Urmareste Gandul.info prin:
facebook
twitter
RSS  | mobil

47 Comentarii [+] Adauga un comentariu

#1 sacd, fratrele lu' vinilu', ala virilu' si faimos rege intru ale redarii absolute 20.11.2010 20:05

avem o musica tanara ce face furori in intreg Occidentul. daca nici asta nu vreti sa vedeti inseamna ca nu stiti. sau nu vreti sa stiti. nimeni din asa-zisul Est nu poate face ceea ce Romania, prin cativa (zeci de) tineri, a facut. am lasat Estul, vestul europei, in urma, si trasam trendul zilei. americanii au realizat ca au o problema cu east dance -ul, cum vad ei, in care Estul e intreaga europa, o tara adica. daca tinem seama ca acest lucru s-a intamplat din cauza unei buturugi foarte mici, daca tinem seama ca nu europa ci ”codasa” ei, cum se vrea a fi vazuta si tintita&tintuita la zid, atunci putem realiza incredibila forta care de aici a plecat. cand `detergentii` star-sistemului american vireaza fara prea multe comentarii pe cumparatele sample-uri din productia amarastenilor de ”rumani” (vorba impuscatorului de mistreti), cand tineri din intreaga lume spun ca vor sa invete limba romana datorita unei singure piese (nutzi, nutzi, nutzi!...., fi-tzi-ar carma&frunza sa-ti fie...), cand confratii acelorasi tineri {din tari pline de ignoranta si superioritate imbecila (doctrina-n vigoare de pe-acolo)} descopera cu destii ochilor pe harta youtube-ului unde-i miracolul cela numit ROMANIA, cand clasicizatii dj ai vestului ioropean se dezmeticesc din smetia venita dintr-o tara saraca si etichetata ”tzigania”, cand multi tineri (si nu numai) ai tarilor sarace (si nu numai) ajung sa descopere ca intr-adevar `musica te face liber`, cand acest nou val demonstreaza ca poate prelua si performa in multicolore cultural filoane (europop, cu variantele dance, trance, electro; sudamericanele samba, rumba, salsa; folosirea limbilor surori, spaniola, portugheza, dincolo de obisnuita engleza, reggae-ul jamaican si urmasul lui, reaggaeton-ul, combinate delicios cu hip-hop-ul si pop-ul; ....rap-ul din pacate pierzand turatie in ultimii ani...) ...a spune ca e minor ce se intampla te pur si simplu discrediteaza. este un fenomen nemaivazut in tara noastra, comparabil doar cu anii cu adevarat de aur ai gimnasticii feminine. atat. azi, repet, azi, din cehia pana-n siberia nicio tara nu are un astfel de fenomen. i-am pierdut pe drum pe polaci, pe bulgari, pe unguri, pe sarbi (toti), pe slovaci si fratii, pe rusi, pe ucraineni, pe greci, ..de amaratii albanezi (iliro veri) nu are rost sa vorbim. asa cum nici de occidentul trufas si democrat nu mai are rost sa vorbim. faptul ca nu realizati ca sunteti contemporan cu un fenomen rar ar trebui sa va puna pe ganduri. caci nu de cernerea-n timp, de decantarea valorica data de acelasi timp implacabil si crud vorbesc, ci de bucuria de a fi primii in ceva, intr-un domeniu. da, oricat le-ar sta-n gat acrilor care nu stiu cum sa mai zugraveasca-n gri si negru si cacaniu si cenusiu aceasta tara (nu putini platiti, nu putini entelectuali) acest lucru este infinit mai valoros decat toata neimplinirea & neimplinirile acestei tari. este o dovada ca nu distrugatorii de economii hotarasc. forta militara si santajul statal si minciuna oficiala perorata pe canalele mass-media preplatite si mondiale [ ) ] sunt limba lor, a celor ce-si inchipuie ca sunt exemple de democratie si corectitudine p(u)litica. dar alegerea e a Lui. azi, i-a ales pe tinerii romani care sperie pe mogulii star-sistemului american (da, sistemul ala, industria aia de zeci de miliarde anual), pe cei care-i fac pe alti tineri si adolescenti de-aiurea de pe planiglob sa-si doreasca sa invete limba poporului roman, cuceriti de-o armonie, de-o culoare.
cu timpul tot ce e valoare intra-ntr-o matca a sa, intr-o semiadormire, care nu inseamna nici mo arte si cu atat mai putin uitare. primii care nu uita sunt tinerii vremii respective. ei sunt fidelii per sempre. dar renasterea filonului (oricare-ar fi el) tine de o aritmetica greu accesibila omului, raportata direct la macrosocial, la dinamica vremurilor. folk-ul nu mo are, rock-ul nu moare, musica po pu lara nici atat, doar ca nu este mereu ziua lor. asa cum duminica e doar o data la sapte zile, si iarna vine cand vrea ea - mai devreme sau mai tarziu. iar daca nu mai stiti sa va bucurati va priveste la modul singular. strict singular. deci imposibil de exprimat in social.
multa lume asculta (pana nu demult) fiindca se asculta. ceva. azi snobismul sterp e lasat deoparte de tineri. ei asculta doar ce le place. si ceea ce-ti place iti da forta, te hraneste. tinerii nu-si mai permit sa se hraneasca cu nutreturile oficiale, proptite chinuit si ridicate-n slavi si top-uri de sistemul zilei. avand o vibratie superioara stiu sa ia doar ce-i bun.
fiecare sa ia ce-i place, si la final se va vedea cine s-a hranit corect.
auditie placuta, pe orisicate turatii, pe orisicate canale, cu si fara cartofiori.

 
#2 aitilop 21.11.2010 19:24

Subscriu opiniilor de la primul comentariu!

 
#3 unu' 21.11.2010 22:37

@antilop
Sincer aş vrea şi eu să subscriu, dar tot sincer, poate mă/ne ajuţi tu să traduci cumva comentariul de la #1.
Eu am încercat şi de la stânga la dreapta şi de la dreapta la stânga, şi de sus în jos şi ...invers şi pe toate diagonalele în toate sensurile. Cu toată bunăvoinţa să reţin măcar 2-3 idei, n-am putut să identific decât o vagă intenţie a individului de a transmite ceva de genul:
«Totuşi în România se face muzică, iar o bună parte este de calitate»
Păcat de un text aşa lung. (Valabil şi pentru autorul articolului...)

 
#4 bobuk 22.11.2010 16:17

"Iris îi imitau pe AC/DC şi acolo a rămas. N-a mai evoluat. Păcat că şi acum îi imită prost." ...asculta nea, doar pentru ca tu asculti radiourile cu manele, nu inseamna ca Iris canta prost. Doar pentru ca ei nu au produs o muzica mai comerciala pe care sa o inghiti si mataluta nu inseamna ca poti sa iti dai cu parerea asupra rock-ului romanesc. Te-as provoca sa-mi spui nume mari, noi care canta rock autentic romanesti...este ca te-ai bloca?? Te-as pune sa imi dai 2-3 formatii noi de rock international care sunt necomerciale si la care le-ai cumparat cd-urile...mda...ca la noi in Romania, dai cu parul daca nu te remarci prin nimic, macar asa te ia sub ocrotirea lui Partidul ca esti de-al lui.
Sa nu uitam, IRIS a cantat in deschidere la ACDC in RO...asta spune cam tot despre valoarea lor...

Succesuri.

 
#5 Adrian Furnica 22.11.2010 17:05

Stimate domn,nu ascult manele deloc.Iris nu cinta prost.Cinta invechit. Fara forta, ancorata intr-un sunet prost,slab si compunind intr-un stil care nu se mai poarta. Nu poti fi la moda in felul asta. Asculta si tu Kumm, Blazaj,Urma,Vita de Vie,Slang...vezi ce se mai cinta afara...Korn, Deftones,King of Leon, Snow Patrol, Suede,Nickelback, Rammstein,Opeth,Bullet for my Valentine,Dimmu Borgir,...vezi cum s-au innoit Ozzy, Metalica,U2,Eagles,Pearl Jam,....urmareste topurile de afara si radioiurile.Ora exacta se da in Anglia si in State...Rock-ul romanesc pilpiie...se facea mai mult inainte..si mai bun. In Europa de Nord e la mare cinste si se produce non stop. La noi nu exista producatori, studiouri si ascultatori. Eu am facut 8 ani emisiune de rock la radio cu Cristian Tabara..."MUzica grea la Info Pro" si am promovat toate trupele romanesti care mi-au cazut in mina..degeaba..nefiind o piata de consum nu au cu cine sa se compare , sa se intreaca...si rock-ul nu mai e cool, de asta nu se promoveaza....Dar decit sa ascult Iris mai bine ascult Directia 5 ca sint cit de cit in curent. Nu poti sa te dai mare si la moda cu sunetul de acum 20 de ani...Iris e un Horia Moculescu al rock-ului autohton..Cit despre ce am cumparat eu in ultimul timp aici chiar ai dat-o in bara.Jah Woble, Fred Frith,EST,Einstrzende Neubauten,Fintroll,IQ,Dream Theater,Steve Lukather,Cradle of Filth si multe altele.Este ca te-ai blocat? Pune mina si invata rock si dupa aia sa vi sa mai postezi despre rasuflatii de la Iris...Eu am intrat in radio prima oara in 1980. Tu citi ani aveai atunci?

 
#6 renata 22.11.2010 21:44

Da' ce dedicat sunteţi!... Pe felie! Parcă scrieţi un eseu despre Kafka, aşa de serios abordaţi problema!
Nu în articol, ci în comentariul din subsol...
Vă citez: "Iris nu cântă prost. Cântă învechit"
Cum adică învechit? Mai învechit ca Piaf? Piaf nu mai cântă de mult, dar cei care o ascultă nu-i observă învechirea, ci nemurirea.
Sunt de acord că nu toate disperatele siliconate care înhaţă un microfon fac muzică...
Dar trebuie să fiţi şi dv. conştient că nu vă puteţi da cu presupusul despre muzică, făcând judecăţi de valoare, doar fiindcă o ascultaţi cu pasiune şi făceaţi emisiune...
Îngroşaţi rândul celor care pricep la fotbal, fiindcă se uită la televizor.

 
#7 bobuk 23.11.2010 08:55

@Adrian Furnica
Am postat mai mult..din pacate nu a aparut comentariu..ca idee.. Korn? Ramstein?...da...reprezentativi pentru rock-ul adevarat.

Intr-un final gusturile nu se "gusta", iar Iris va ramane pentru multi mai mult decat o formatie invechita si rasuflata.

P.S. din cate imi aduc aminte, imediat dupa ce a fost ACDC in RO, a aparut un comentariu in gandul cam la fel care spunea de ce "rasuflati" sunt...

Succesuri.

 
#8 bobuk 23.11.2010 08:58

"si rock-ul nu mai e cool, de asta nu se promoveaza" - pentru cei care au crescut cu el, este si va ramane "cool", expirati sau nu..si albumele se vor cumpara si pentru nume.

Succesuri.

 
#9 Adrian Furnica 23.11.2010 10:17

Dragul meu,eu nu le pun la indoiala celor de la Iris valoarea sentimentala.Ascult si acum cu drag "Valul ce se sparge de mal" si "Trenul fara nas".Partea proasta este ca nu se doreste o schimbare.Rock-ul este viu, traieste se schimba, se modeleaza, se reinventeaza.Acum 30 de ani era doar uncurent.Acum are genuri si subgenuri,multiple valente, moduri de exprimare.Ascult si acum Iron Maiden sau Saxon care scot albume si au mii de fani dar care nu mai sint headlineri in industrie.Iris este un dinozaur care are puterea amintirilor de partea lui.La fel si Phoenix. Dar pentru ca nu au reusit sa se modeleze dupa vremuri vor ramine niste fosti. Spre exemplu, Metalica a scos un album ,"St Anger" mult schimbat fata de stilul lor ca sa incerce ceva nou.Au revenit cu "Death Magnetic" si au multumit fanii dar lumea asculta cu drag in concerte si cer tot "The Black Album". Eu am crescut cu Deep Purple, Yes, Genesis, Free,Pink Floyd pe care le ascult si acum desi mi-as putea cinta albumele lor singur din memeorie. Ascult si Sfinx, Post Scriptum, Phoenix, Iris, Compact, Semnal M, Roata pentru valoarea lor sentimentala. Dar Iris nou sau Holograf nou deloc pentru ca nu pot sa compar "Balada astronautului XY-5793 cu "Si baietii pling citeodata"....desi si asta e o schimbare dar in rau. Ce sa scult la Iris ? Aceleasi piese de acum 20 de ani? Dupa mine singura lor reusita e balada "De vei pleca" in duet cu Felicia Filip dar e putin pentru 20 de ani de la revolutie. SI ca sa iti raspund si facind referire la postarea unei necunsocute de mai sus, Iris nu reprezinta nemurirea ci imitarea altora. Nu si-au gasit drumul prin valoare ci prin sentimentalisme.
P.S.
In ceea ce-i priveste pe AC/Dc , abia aici se poate lua in vedere postarea unei necunoscute de mai sus. Ei reprezinta pentru rock ce a fost Edith Piaf pentru sansoneta. Nu au cm sa fie rasuflati.
Si personal te rog , nu mai folositi termenul de "succesuri"..e nefericit si arunca o lumina indoilenica asupra ta...cei care asculta rock sint mai inteligenti decit media pentru ca este nevoie de o putere de abstractizare superioara.

 
#10 bobuk 23.11.2010 10:41

Am putea sa o continuam o zi intreaga cu mici contre, dar pentru mine si multi alti fani din tara asta, Iris ramane Iris, la fel cum ACDC, Pink Floyd, Def Leppard...raman ceea ce sunt ei...reprezentanti ai unui gen de muzica si nu au nevoie sa se reinventeze.

Cuvantul "succesuri" il folosesc ca sa nu uit(am) cine este "elita" in Romania, nu pentru ca fac parte din cei 99% ai presedintelui....

P.S.Sincer uitasem de Holograf, care si-au reinnoit stilul si au dat-o pe langa rau de tot...

 
Vezi toate »

Adauga un comentariu

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Gândul. Campurile marcate cu rosu nu sunt valide! Comentariul a fost adaugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numarul din imagine:
Versiune mobil | completa