Andrei Pleşu susţine votul obligatoriu. Dezbatere Gândul: cum răspund Rebengiuc, Cărtărescu, Manolescu, Cosaşu şi Mihăieş

de Marian SULTĂNOIU , Bogdan Cristea Postat la: 17.06.2009 17:55 Ultima actualizare: 17.06.2009 21:29

Andrei Pleşu susţine votul obligatoriu. Dezbatere Gândul: cum răspund Rebengiuc, Cărtărescu, Manolescu, Cosaşu şi Mihăieş

Obligativitatea participării la vot, în România, devine o temă tot mai dezbătută în aceste zile, în diverse medii - politic şi jurnalistic în primul rând.

Andrei Pleşu a reiterat zilele trecute, în revista Dilema Veche, necesitatea impunerii prezenţei la vot a electoratului. “Cred că e preferabil să consolidăm, prin lege, anemicul simţ civic autohton, decît să fim campionii absenteismului european şi să ne lăsăm conduşi de opţiunile (aproximative) ale unei minorităţi active sau manipulate. Cred că nervii sînt mai buni decît lehamitea, că îndeplinirea unei obligaţii antipatice e mai utilă decît satisfacţia unei libertăţi fără reguli”, spune Pleşu în publicaţia amintită.

Ideea votului obligatoriu a fost pusă în circulaţie, în urmă cu câteva săptămâni de Adriana Săftoiu, deputat PNL şi fost consilier al preşedintelui Traian Băsescu. Dar aşa cum nici în politică, liderii diverselor formaţiuni politice nu cad de acord asupra acestui aspect, liderii de opinie, artişti, filosofi, scriitori - reprezentanţii elitei intelectuale - se află într-un diferend de opinie.

Victor Rebengiuc: “Sper să nu mă bage la puşcărie dacă nu mă prezint la vot”

Actorul Victor Rebengiuc spune că polemica pe această temă îl cam lasă rece. “Eu mi-am făcut filozofia mea de viaţă pentru cât voi mai trăi: nu mai votez atâta timp cât aceiaşi oameni se schimbă la conducere, între ei. Spre să nu mă bage la puşcărie dacă va fi vot obligatoriu şi eu n-am să mă prezint!”

Nicolae Manolescu: “Absenteismul este un efect şi nu o cauză”

În schimb, profesorul Nicolae Manolescu se declară un aprig combatant al acestei impuneri. “Sunt categoric împotriva introducerii votului obligatoriu, pentru că asta nu ar ezolva cu nimic situaţia. Votul este un drept şi nu o obligaţie, şi nu mă poţi forţa să mă duc la vot dacă eu nu vreau. Faptul că s-a absentat atât de mult de la urne este un efect, nu o cauză. Şi asta este o formă de vot, se cheamă vot prin omisiune”.

Mircea Cărtărescu: “O astfel de obligativitate este şi nedemocratică şi neconstituţională”

Scriitorul Mircea Cărtărescu spune că nu s-am gândit la acest aspect, dar că “o astfel de obligativitate este şi nedemocratică, şi neconstituţională. Oricum, sistemul este pe cale de dipariţie – mai există în Belgia şi în alte câteva ţări”. Cărtărescu este de părere că un astfel de sistem nu ar fi nici plăcut, nici oportun. “Obligativitatea presupune şi un sistem de coerciţie... Ar trebui să facem închisoare, să plătim amenzi?! Nu sunt de acord cu obligativitatea votului nici măcar pe o perioadă determinată. Nu cred că este valabil nici teoretic şi nici practic”.

Radu Cosaşu: “Sunt de acord cu votul obligatoriu, dacă pe buletin va exista o casetă pentru votul alb”

Spre deosebire de Mircea Cărtărescu, scriitorul Radu Cosaşu consideră normală o astfel de decizie. “Sunt de acord cu votul obligatoriu, cu o condiţie: existenţa pe buletin a casetei pentru vot alb. Votul alb este secretul acestui vot obligatoriu”, susţine Cosaşu. “Aş putea face o trimitere, vizavi de opţiunea mea privind existenţa votului alb, către romanul scriitorului portughez, Jose Saramago, laureat al premiului Nobel pentru literatură. Veţi vedea ce pot crea, într-un oraş democratic, voturile albe”. Radu Cosaşu este de părere că şi în România, cu siguranţă, voturile albe ar fi extrem de numeroase, situaţie care i-ar determina pe politicieni să nu fie de acord cu o astfel de obligativitate. “Marea problemă ar consta în şocul produs de numărul foarte mare al celor care nu votează niciunul dintre candidaţii propuşi”.

Mircea Mihăieş: “Şi dacă am vota 1000 la sută, rezultatul ar fi acelaşi”

Criticul literar Mircea Mihăieş spune că este bine să avem un exerciţiu de civism şi să ne supunem regulilor democratice. “Dar nu trebuie să uităm care a fost rezultatul prezenţei masive la vot - dacă nu de 100 la sută, măcar de 90 la sută – la începutul anilor ’90. Eu nu cred că un astfel de vot ar duce la rezultate convenabile. Aşa arată poporul român, cum arată Parlamentul actual, Guvernul... Şi dacă am vota 1000 la sută, rezultatul ar fi acelaşi. În consecinţă eu nu sunt pentru votul obligatoriu”.

Intră în comunitatea Facebook Gândul, locul unde ziarul vorbeşte cu tine


 

 

Urmareste Gandul.info prin:
facebook
twitter
RSS  | mobil

91 Comentarii [+] Adauga un comentariu

#1 gandul.info 17.06.2009 18:06

Andrei Pleşu a reiterat zilele trecute, în revista Dilema Veche, necesitatea impunerii prezenţei la vot a electoratului. Dar aşa cum nici în politică, liderii diverselor formaţiuni politice nu cad de acord asupra acestui aspect, liderii de opinie, artişti, filosofi, scriitori - reprezentanţii elitei intelectuale - se află într-un diferend de opinie.

 
#2 solutie simpla 17.06.2009 18:06

cat se cheltuie cu alegerile ??///
se face totalul, se imparte la numarul de alegatori si se obtine suma cheltuita pe cap de alegator cu organizarea votarii .////
cine nu voteaza sa plateasca cat s-a cheltuit pentru el cu organizarea votarii !!! !!////
nu trebuie obligat nimeni sa mearga la vot !!!!
dar toata lumea pe langa drepturi in stat are si obligatii obstesti .
daca obstea cheltuie pentru ca unui cocalar sa i se asigure conditii de a-si manifesta optiunea atunci daca cocalarul dispretuieste obstea sa plateasca cat a cheltuit obstea pentru el !!!!

cine nu voteaza sa plateasca !!!

in cazul in care nimeni nu mai vine la vot atunci sa se instaureze dictatura militara cu tehnicieni pe fiecare ramura a economiei educatiei si celorlalte domenii ale civilizatiei .

pentru cocalari sa nu mai existe nici o scuza !!!

vrei sa fii cocalar atunci plateste !!!!

 
#3 'ntelectual 17.06.2009 18:07

pe cine sa votam? pe mincinosii si hotii acestia? sa se voteze intre ei. poporul nu e important pentru ei, nu ne reprezinta.

 
#4 c.dan 17.06.2009 18:12

..cum adica cocalar?????daca nu ma duc la vot sunt cocalar???ce e cu porcaria asta :"solutie simpla" ...daca e sa fie votul alb da sunt de acord!sa ma oblige sa merg la vot!dar daca nu am pe cine alege!!! cum sa ma oblige sa ma duc sa ii votez....pe tiranii astia nu am sa ii votez !nici dac e sa ma trimita in congo! asa ca mai termina tu cu ...cocalarii tai!!

 
#5 Mitica 17.06.2009 18:12

votul obligatoriu este o necesitate! asa fiecare cetatean va face minimum de efort sa se informeze, sa stie care este partidul care se potriveste cel mai mult cu interesele, aspiratiile lui! la 10% prezenta la vot, avem doar rezultatul manipularii media!!! nu ne-am mai intreba, cum se face ca haita de flaminzi galben-portocalii ai lui basescu, sprijiniti de agentii de influenta: purcica pipidi, limbricul patapievici, comunistul-anticomunist tismaneanu, pensionarul cia hurezeanu, londoneza m6 rodica culcer-6 apartamente si 100 ha, lingaul pricopsit tru si taranusii primiti la masa sa le cante-n struna: turcescu, ctp, cristoiu, tanase, dinescu, buscu, cartarescu, maries, au pus mana pe cea mai mare parte a averii statului roman si a romanilor? romanii chiar au crezut ca dupa comunism se va revarsa cornul capitalist al abundentei peste ei, fara ca ei sa lupte zi de zi! s-au trezit in jug, fiindca numarul jefuitorilor s-a insutit, iar metodele de furt s-au rafinat!!! romani! cereti ca averile si veniturile nesimtite facute pe munca voastra, sa fie impozitate progresiv pana 50%, ca in tarile capitaliste cu respect fata de cetatean: germania, danemarca, suedia, franta, cereti ca munca voastra sa fie platita la fel ca vest!!!toata scarba pentru cei care va mint si va fura!

 
#6 turmentatu 17.06.2009 18:19

politicienii _*s'ug_ pu.la ** . obligatoriu. punct

 
#7 alexandru 17.06.2009 18:19

si eu as fi de acord dar sa se faca un pachet de legi in una singura si care sa contina: 1.votul obligatoriu,prostitutia obligatorie,casatoriile intre homosexuali obligatorii, armata (iarasi) obigatorie,uniforma obligatorie,regim alimentar obligatoriu,inscrier ea intr-un partid (indiferent) obligatorie,religia ortodoxa obligatorie,eutanasi erea obligatorie , turismul obligatoriu in romania , etc . 2.pedepsa ? ...a trai in romania !

 
#8 Black 17.06.2009 18:21

cea mai tampita opinie este de departe cea a lui mihaies(a ajuns si asta mare vedeta).de fapt vrea sa ascunda un mare pericol care-l paste pe basescu in toamna,votul masiv adica o prezenta macar de 60% l-ar curata pe actualul presedinte.

 
#9 pleasca voda 17.06.2009 18:22

s-a umplut romania de printi si regi! s-au intors in romania la furat! dupa 20 ani constatam, ca tot ce au construit romanii in 50 de ani, apartine unei leprozerii de regi, printi si boieri. legile nesimtite - restitutio in integrum - date de partidele antiromanesti pnl-pdl-pnt-prm, au adus in romania iobagia! cu drogurile desavarsim distrugerea, chiar exterminarea romanilor! aducem in loc fanarioti, habsburgi, grofi, austrieci, conti, printi, javre galben-portocalii la furat romani!! p ulime fara cap, mergi la vot 100% si voteaza psd!!! lasa aiurelile cu regele si dudele lui, cu mine si ebele mele,cu antonescu si sterligurile si patriciile lui!!!! cere ca averile si veniturile nesimtite facute pe munca ta, sa fie impozitate cu 50%, ca in tarile capitaliste cu respect fata de cetatean: germania, danemarca, suedia, franta, cere ca munca ta sa fie platita la fel ca vest!!!targoviste pentru cei care te mint si te fura!!! targoviste!!!

 
#10 pai ce putea tiganu 17.06.2009 18:24

de plesu sa sustina altceva decit numai obligatii,biruri,pra ctici securiste?

 
Vezi toate »

Adauga un comentariu

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Gândul. Campurile marcate cu rosu nu sunt valide! Comentariul a fost adaugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numarul din imagine:
Versiune mobil | completa