„Guvernarea pe furiş“, răspunsul lui Geoană la discursul aliatului Băsescu

de Florin NEGRUŢIU Postat la: 08.03.2009 21:00 Ultima actualizare: 09.03.2009 19:10

Vezi aici prima parte a interviului cu Mircea Geoană

Simţindu-se înşelat din nou de aliaţi după ce nimeni nu l-a informat despre negocierile „exploratorii“ pe care o delegaţie oficială le-a purtat la Washington cu FMI, Mircea Geoană vorbeşte, în premieră, într-un interviu pentru Gândul, de „guvernarea pe furiş”

Traian Băsescu se adresează azi Parlamentului pe tema angajării unui credit extern, Geoană îi recomandă să-şi găsească o altă temă: asta nu e nici treaba preşedintelui, nici a Legislativului

Pregătindu-se de campania electorală, candidatul „fără dinţi” Mircea Geoană muşcă preventiv din discursul pe care-l va ţine astăzi şeful statului în faţa Parlamentului. „Nu cred că este problema preşedintelui României să se ocupe de împrumuturi externe”, spune Geoană, într-un interviu acordat ziarului Gândul, arătând că Traian Băsescu a greşit şi speech-ul, dar şi destinatarul: un eventual acord cu FMI nu este o problemă a Parlamentului, ci exclusiv a Guvernului.

„Aceste lucruri nu sunt în regulă... sună a guvernare pe furiş”, spune Geoană, iritat că preşedintele şi premierul au „o înclinaţie puternică” spre FMI, uitând că, „acum zece ani, eram pur şi simplu cu pantalonii în vine” în faţa Fondului. Enervarea lui Geoană a fost provocată de faptul că, la întrebarea sa explicită dacă vreun oficial român negociază cu FMI, Emil Boc i-a răspuns că nu. „În faza a doua m-am lămurit cine negociază”, povesteşte Geoană, explicând că a aflat că e vorba de un secretar de stat şi de un viceguvernator BNR. Preşedintele spusese explicit vineri de ce vine luni în Parlament: „Va fi o opţiune a Parlamentului, a românilor, dacă ne punem o centură de siguranţă sau vom încerca să ne încadrăm în resursele pe care le avem. (...) Eu, în acest sens, mă voi adresa Parlamentului. Nu poţi să impui vremuri de austeritate dacă populaţia refuză, dacă Parlamentul refuză“.

În interviu, Geoană vorbeşte pentru prima oară de relaţiile proaste din Coaliţie provocate de faptul că Boc şi miniştrii democraţi „abuzează de dreptul la stilou”, deoarece „au pixul în zona ministerelor economice”. PSD va mai sta la guvernare, spune Geoană, cât timp Traian Băsescu va încăleca Guvernul doar pe partea PD-L: „Dacă se va încerca încălecarea întregului Guvern, inclusiv a părţii PSD, vă spun că PSD este foarte nărăvaş...”

Iată, în continuare, cele mai importante pasaje din interviul acordat de Mircea Geoană.

Acordul cu FMI: „Nu e problema preşedintelui să se ocupe de împrumuturi externe”

  Ceea ce este preocupant e că o decizie atât de importantă sună aşa, a guvernare pe furiş. Sunt două lucruri care cred că nu sunt în regulă. În primul rând, se pare că este deja o înclinaţie puternică din partea primului ministru şi a preşedintelui pentru un acord cu Fondul înainte ca noi să fi reuşit să punem, ca Guvern al României, un plan anticriză real, robust şi cu efecte. Nu cred că acest tip de discuţie pe şest este în regulă (...) În al doilea rând, nu cred că este problema preşedintelui României să se ocupe de împrumuturi externe. Este problema Guvernului şi a Băncii Naţionale. La limită, Parlamentul poate fi implicat doar pentru a da un mandat, nişte limite de negociere Guvernului României.

  Cred că s-a pornit cu stângul în această direcţie. Informaţiile mele din America, de la Washington, sunt că vor veni la Bucureşti, încă de săptămâna viitoare, reprezentanţi ai Fondului. Este nevoie obligatoriu ca, înainte de a se ajunge la o decizie pozitivă sau negativă asupra unei relaţii cu FMI, să avem un plan anticriză real.

  Am senzaţia că revăd un film de acum zece ani şi nu mi-a plăcut filmul acela. Eram ambasador în America şi-mi aduc aminte cum pe altarul stabilităţii macroeconomice tot restul economiei şi al protecţiei sociale a fost sacrificat cu răceala chirurgicală a macroeconomiştilor de la FMI. Mi-e teamă că vor veni şi vor pune radiografia pe masă şi ne vom trezi practic cu o amputare importantă a resurselor pentru dezvoltare şi pentru protecţie socială. Suntem într-un moment de cumpănă al guvernării şi al răspunsului Guvernului pentru criză.

  Eu am constatat o schimbare importantă de poziţie din partea preşedintelui, care acum o lună sau două spunea că „sub nicio formă un acord cu Fondul” şi acum pare să determine o dezbatere în Parlament şi în opinia publică referitoare la oportunitatea sau inoportunitatea unui astfel de acord. Noi ne rezervăm punctul de vedere când vom vedea care sunt condiţiile unui eventual acord cu FMI.

  Dacă condiţiile decente, logice, coerente pe care le enunţăm nu vor fi îndeplinite, atunci ne vom opune în Coaliţie unui acord cu Fondul. Care sunt consecinţele asupra guvernării, ăsta este un calcul pe care nu pot să-l fac. Dar nu cred că este politician român care doreşte să mergem la o astfel de discuţie, ca acum zece ani, când eram pur şi simplu cu pantalonii în vine. Deci tipul ăsta de negociere, când erai cu spatele la zid, nu aveai prea multe soluţii, este diferit acum. Teama mea cea mai mare este că suntem puşi pachet într-o categorie de ţări emergente vulnerabile la criză, fără să se ţină seama că suntem membri ai UE şi ai NATO şi aliat privilegiat al SUA. (...) Acum zece ani de zile, pe mine m-a rănit ca român. Tot timpul, tot timpul să ne aflăm în situaţia să ne fie impuse teme şi condiţii din străinătate.

Relaţiile din Coaliţie: „PD-L abuzează de dreptul la stilou”

  O bucată importantă de timp şi energie politică a fost cheltuită pe lucruri neesenţiale, în debutul acestei guvernări. O discuţie prelungită şi contraproductivă cu privire la numiri: nici astăzi nu s-a terminat sarabanda discuţiilor în Coaliţie cu privire la numiri, în principal din partea PSD. (...) Există încă în acest moment zone în care se tergiversează, din motive pe care nu vreau să le consider ca fiind deliberate. Dar încă pierdem foarte mult timp cu discuţii penibile despre nu ştiu ce director de companie sau nu ştiu ce consiliu de administraţie de la o societate naţională. (...) Cred că e o acomodare prelungită la guvernare a celor două partide. Având pixul de cele mai multe ori în zona ministerelor economice şi a primului ministru, uneori am senzaţia că se abuzează de acest drept la stilou. (...) S-au pierdut săptămâni importante şi poate decisive pentru răspunsul la criză în lucruri minore. Şi senzaţia că există o tentaţie de micromanagement şi absenţa unei discuţii strategice cu referire la un răspuns global la problema crizei începe să devină un cuvânt de ordine. Şi e păcat de această mare Coaliţie, cel puţin din punctul de vedere al suportului parlamentar. Şi mai e un lucru de spus. Am spus-o cu o tentă autocritică şi din partea mea, ca preşedinte PSD. Nefiind în Guvern, în mod propriu, aşa cum preşedintele nu este în Guvern, cel puţin în teorie, deşi este mai des prezent la Guvern în ultima perioadă, se creează o senzaţie că deciziile strategice ale guvernării nu se iau în cadrul Guvernului, ci în alte zone, la preşedinte, în speţă, şi la preşedintele PSD, din alt punct de vedere.

  Eu cred că sunt multe decizii pe care Guvernul le ia în cunoştinţă de cauză, dar se dă senzaţia că există un pluricefalism al guvernării. Şi, dacă în cadrul Coaliţiei, lucrurile sunt, până la urmă, fireşti, cred că acest joc în triunghi Guvern-Coaliţie-preşedinte creează un anumit defazaj al deciziilor Guvernului.

Relaţia cu Băsescu: „Dacă va încerca să ne încalece... PSD e foarte nărăvaş”

  Există, poate şi frustrat de perioada dificilă a coabitării cu dl. Tăriceanu, o anumită tentaţie a d-lui preşedinte de a se implica poate mai mult decât e necesar în activitatea guvernamentală, asta este cel puţin senzaţia. Există, aşa, o dorinţă de a struni activitatea primului ministru...

  Vom fi acolo (la guvernare, n.n), atâta vreme cât vom simţi că suntem trataţi ca parteneri egali. În clipa în care se naşte senzaţia că acest parteneriat se dezechilibrează şi că partidul nostru nu este în situaţia să-şi îndeplinească obiectivele faţă de publicul nostru, atunci vom reconsidera relaţia noastră cu actualii parteneri.

  Dacă va exista o tentaţie de încălecare a Guvernului, dacă preşedintele vrea să-l încalece pe partea de Guvern a PD-L, eu am să obiectez pentru că nu e constituţional. Dar dacă se va încerca încălecarea întregului Guvern, inclusiv a părţii PSD, vă spun că PSD este foarte nărăvaş.

Candidatura la preşedinţie: „Destul de avansată”

  Răspunsul este că mă gândesc extrem de serios şi această opţiune e destul de avansată.

  Eu cred cu tărie că alegerile vor fi câştigate nu de cel care arată cât de rău este Băsescu, pentru că lucrurile încep să fie destul de evidente pentru opinia publică, ci de candidatul care va arăta cât de bun este proiectul său.(...) E o greşeală să transformăm alegerile despre Băsescu. Cine va putea să creeze un val de inspiraţie şi de speranţă şi să profite de dezamăgirea care s-a acumulat în aceşti cinci ani, acela are o şansă foarte bună să câştige.

  Discuţia mea cu Adrian este extrem de clară: cel mai bine plasat dintre noi va avea sprijinul 150% al celuilalt. Aici nu există niciun fel de fisură. (...) Eu spun ca până înainte de Paşti să avem un răspuns coerent al partidului la această temă.

Citiţi în ediţia de astăzi şi:

Varianta integrală a interviului acordat de Mircea Geoană ziarului Gândul

Detaliile împrumutului extern rămân la secret

 

Intră în comunitatea Facebook Gândul, locul unde ziarul vorbeşte cu tine


 

 

Urmareste Gandul.info prin:
facebook
twitter
RSS  | mobil

71 Comentarii [+] Adauga un comentariu

#1 gandul.info 8.03.2009 21:46

Pregătindu-se de campania electorală, candidatul „fără dinţi” Mircea Geoană muşcă preventiv din discursul pe care-l va ţine astăzi şeful statului în faţa Parlamentului.

CitiÅ£i în ediÅ£ia de astăzi ÅŸi:


Varianta integrală a interviului acordat de Mircea Geoană ziarului Gândul


Detaliile împrumutului extern rămân la secret

 
#2 bm 8.03.2009 21:46

romania , taras grapis !

 
#3 NICU 8.03.2009 22:16

cam tarziu , domnule geoana va-ti da seama de caracterul infect al domnului basescu, pai ati uitat ce a facut acest om cu conventia democrata, ati uitat ce a facut acest om cu pnt-cd. ati uitat ce afacut acest om cu pnl. credeti ca va proceda altfel cu psd. acum acest indivis isi joaca ultima carte, pune si romania ca tara , ca stat in pericol si eu as dori ca dvs. sa nu fiti partasi la asa ceva. trezitiva ca acest om este satana pentru romani si romania.

 
#4 excrocheria psd-fni 8.03.2009 22:26

imobiliare mica publicitate petre mihai bacanu si societatea r au castigat la cedo procesul intentat de nicolae vacaroiu actualitate - petre mihai bacanu si societatea r au castigat la cedo procesul intentat de nicolae vacaroiu petre mihai bacanu rl online miercuri, 04 martie 2009 petre mihai bacanu si societatea editoare a ziarului "romania libera" au castigat, la cedo, procesul impotriva statului roman, in urma pierderii in tara a procesului pentru calomnie intentat de nicolae vacaroiu ca urmare a unor articole despre infiintarea bid. curtea a decis ca s-a incalcat dreptul la un proces echitabil si dreptul la libertatea de expresie. curtea a hotarat, astfel, ca petre mihai bacanu si societatea "r" sa, care editeaza "romania libera", se primeasca daune de 8.150 de euro. cedo arata ca, pe 24 mai 1999, nicolae vacaraoiu, vicepresedintele psd, fost premier si vicepresedinte al senatului, si apoi presedinte, a semnat un contract cu sorin ovidiu vantu in legatura cu un plan de a deschide o banca, banca de investitii si dezvoltare (bid). contractul stipula o remuneratie "ex gratia" de 10.800.000.000 lei vechi pentru nicolae vacaroiu, echivalentul a 657.000 de euro. pe 31 ianuarie 2000, bnr a autorizat formarea bid, iar nicolae vacaroiu a fost desemnat seful consiliului de administratie. surse din presa au sugerat, arata cedo, ca noua banca are un capital format din banii investiti intr-un fond care a falimentat in mai 2000, respectiv fni. dupa publicarea in "romania libera" a unor articole, mai multe procese au fost deschise de vacaroiu impotriva lui bacanu pentru calomnie. vacaroiu a facut apoi apel la o decizie de achitare a instantei in 2003 pentru bacanu. prin sentinta finala, insa, din 10 septembrie 2003, instanta l-a obligat pe bacanu la plata a 5 milioane de lei vechi. acesta a mai fost obligat la pagube civile, impreuna su societatea "r", in suma de 50 de milioane. curtea a notat, insa, ca petre mihai bacanu si societatea "r" au jucat rolul de "caini de paza" pe care il are presa intr-o societate democratica. cedo a ajuns la concluzia ca acuzatiile de coruptie impotriva senatorului vacaroiuu au avut la baza fapte, mai ales cele referitoare la rolul pe care acesta l-a jucat la infiintarea bancii. potrivit curtii, acuzatiile care i-au fost aduse se inscriu in principiul libertatii presei. cedo a mai stabilit ca hotararile instantei impotriva solicitantilor au fost disproportionate in scopul legitim urmarit si ca autoritatile din romania nu au gasit motive relevante ca sa le explice.

 
#5 justitia invinge 8.03.2009 22:28

taxa auto si asa zisa tripla taxa de mediu pot sa fie invinse legal in justitie si banii se restituie pagubitilor. pentru toti cei pagubiti de catre adrian nastase,tariceanu si guvernele care au facut aceasta ilegalitate,intrati pe google la cautare avansata,scrieti:taxa auto in marsarier,dati pe cautare si o sa va apara:____ bloombiz:auto:taxa auto in marsarier___acesta fiind primul titlu si ascultati al doi-lea titlu ____bloombiz: video_______ unde o sa aveti toate lamuririle pertinente si dati in judecata statul roman pentru a va recupere banii luati cu japca de catre sacalii care au interes ca francezii de la mioveni si ticalosii de la finante sa se indoape cu banii nostri! _____________________cum ne recuperam banii in justitie!__________ doar 33 de hunedoreni au platit, în luna ianuarie, taxa auto. suma colectata la buget a fost de 84.045 lei. clientii doar se uita la masinile rulate scoase la vânzare publicitate intentia de a atrage mai multi bani la buget, prin triplarea taxei auto, nu a adus sume consistente la buget. în judetul hunedoara, doar 61 de proprietari de masini au platit taxa marita, înca din 2008. potrivit reprezentantilor registrului auto român, numarul masinilor vechi, cumparate de hunedoreni din strainatate, a ramas aproape neschimbat. pe de alta parte, daca pe parcursul anului trecut directia generala a finantelor publice hunedoara, încasa lunar aproximativ trei milioane de lei din taxa auto, în luna ianuarie, acest an, a reusit sa încaseze doar 84.045 de lei. lucrurile nu se opresc aici. tot mai multi hunedoreni, convinsi ca plata acestei taxe este ilegala, au început sa dea statul în judecata. anul acesta, 90 de hunedoreni au depus cereri prin care solicita rambursarea sumelor platite. _____cum recuperati banii??? _________potrivit avocatului marian ene, hunedorenii care doresc sa-si recupereze banii platiti pentru taxa auto trebuie sa se adreseze directiei de finante. “primul pas este sa faceti o plângere la finante în care sa solicitati restituirea taxei. daca nu ati primit raspuns în 30 de zile sau daca raspunsul este negativ, este obligatoriu sa apelati la instanta. este foarte important ca, în cererea de chemare în judecata, sa cereti anularea actelor administrative fiscale emise în momentul achitarii taxei de prima înmatriculare si obligarea administratiei finantelor publice sa va restituie banii”, a declarat ene. atentie, însa, cererile de chemare în judecata se depun doar la sectiile comerciale si de contencios administrativ si fiscal de la instante. atitudine convinsi ca plata taxei este ilegala, oamenii dau statul în judecata

 
#6 mos Ion Roata 8.03.2009 22:50

apropo de mesajul lui geoana catre basescu - candidatul fara dinti i-a spus raspicat in fata : o sa fim copii cuminti cand tu o sa ai matreatza !

 
#7 Misu 8.03.2009 22:53

da, sunt de acord. nu este treaba presdintelui sa se ocupe de imprumuturi externe. sa lase guvernul sa-si faca treaba. este clara dictatura lui basescu asupra guvernului si de aici nu sunt decat efecte negative pentru tara si pentru noi cei multi. toata lumea stie ca basescu are gandirea limitata, mai ales in domeniul economic. nu sunt de acord ca trebuie sa ne imprumutam la fmi. sa ne organizam economia cu ce avem si cu fondurile care ni se cuvin de la u e. daca basescu se crede destept de ce nu-i invata pe romani sa faca proiecte de atragere a fondurilor europene? prea multe asemenea proiecte au fost respinse pentru tare in conceperea lor. chiar suntem atat de prosti? nu cred.

 
#8 nu va fie frica... 8.03.2009 22:54

... b.ashinescu pica!

 
#9 e vremea... 8.03.2009 23:01

...puliimele! la asa tara, asa conducator (kioru' betziv)!

 
#10 laziobz 8.03.2009 23:15

dragi romani,
politicienii romanii sunt gata sa ne vanda camatarilor internationali : fmi. va rog sa semnati petitia online care se vrea sa stopeze acest imprumut care are un singur scop : aruncarea romaniei in bratele camatarilor internationali - fmi. petitia o gasiti aici : ****://***.petitieonli ne.ro/petitie/fara_i mprumut_la_fmi_si_ba nca_mondiala-p677030 48.html
va multumesc.

 
Vezi toate »

Adauga un comentariu

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Gândul. Campurile marcate cu rosu nu sunt valide! Comentariul a fost adaugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numarul din imagine:
Versiune mobil | completa