Jurnalismul drept

Postat la: 03.02.2010 21:15 Ultima actualizare: 03.02.2010 21:31

Jurnalismul drept

Revin, de data aceasta cu un comentariu, asupra iniţiativei senatorului Iulian Urban de introducere a declaraţiei de interese, nu şi de avere, pentru jurnalişti. O fac cu iluzia că soarta presei mai interesează publicul.
În urmă cu mai bine de doi ani, a avut loc în Consiliul de Onoare al Clubului Român de Presă o dezbatere privind angajarea jurnalistului în activităţi lucrative extraredacţionale. Dezbaterea era provocată de cazul Bogdan Chirieac, care, fiind jurnalist la "Gândul", deţinea şi acţiuni într-o societate beneficiară de contracte cu statul. Consiliul de Onoare a adoptat atunci o recomandare, trimisă către toate redacţiile membre, potrivit căreia jurnaliştii puteau depune la conducerea editorial şi/sau administrativă a redacţiei declaraţii de interese privind deţinerea de acţiuni în societăţi comerciale, poziţii în consiliile de administraţie, joburi de consultanţă sau consilierat, politice sau economice etc. Nu erau însă sancţionaţi dacă refuzau acest lucru. La ziarul "Gândul" această recomandare a fost imediat aplicată, toţi jurnaliştii, fără excepţie, depunând declaraţii de interese.
Cred că acesta este sensul în care poate funcţiona iniţiativa senatorului Urban. Declaraţia de interese a jurnalistului poate fi legiferată ca un drept, nu ca o obligaţie. Adică, să existe o instituţie oficială unde jurnalistul să aibă dreptul de a depune declaraţia de interese. Dacă nu o face, nu poate fi obligat, întrucât jurnalistul, lucrând în sectorul privat, nu are a da socoteală de activităţile sale comerciale decât organelor în drept atunci când e cazul (Radioul şi Televiziunea publice se supun, fireşte, altor reguli). Va exista, în schimb, această informaţie publică în legătură cu un jurnalist şi comportamentul său: a depus declaraţie de interese sau nu. Dar dacă o persoană fizică, cu apariţii la televizor, care emite opinii, se declară a nu fi jurnalist? E dreptul ei, echivalent cu dreptul de a nu face o declaraţie de interese. Dar publicul e bine să ştie asta.

Cât priveşte declaraţia de avere, lucrurile sunt diferite. Ea priveşte fundamentele democraţiei liberale capitaliste. Câtă vreme salariul unui jurnalist, ca şi al oricărei persoane private, nu este informaţie publică, accesibilă nici măcar în cadrul firmei, averea respectivului nu are sens să fie. Dacă se hotărâşte prin lege ca oricare cetăţean să depună o declaraţie de avere (eventual şi să plătească un impozit pe avere), atunci şi jurnalistul se va supune acestei legi în calitate de cetăţean. Altfel, nu. Şi aici, însă, pot interveni organizaţiile profesionale ale jurnaliştilor. Se poate stabili, ca şi în cazul declaraţiilor de interese, un cadru de breaslă în care să se poată depune declaraţii de avere. Sau nu. E de discutat.

Nu-mi fac prea multe iluzii. Declaraţia de interese este, aidoma uşilor încuiate, pentru oamenii cinstiţi, nu pentru hoţi. Ar face-o, corectă, jurnaliştii care, şi fără ea, înţeleg să fie jurnalişti. Nu şantajiştii, încasatorii de bani la negru sau, pur şi simplu, escrocii de presă. Dar la cum arată acum presa, tot ar fi mai mult decât nimic.

Intră în comunitatea Facebook Gândul, locul unde ziarul vorbeşte cu tine


 

 

Urmareste Gandul.info prin:
facebook
twitter
RSS  | mobil

54 Comentarii [+] Adauga un comentariu

#1 Urban ăsta, nu e cam rural ? 3.02.2010 21:50

Urban ăsta, nu e cam periferic ? Ca să nu zic, direct, suburban, dacă nu chiar rural. E de la mahala ?

 
#2 Beautiful Mind 3.02.2010 22:00

Acest ipochimen subUrban ar fi trebuit sa-mi trimita declaratia lui de interese cand imi umplea casuta de email cu mesaje spam!
Au ajuns toti tembelii in parlament

 
#3 GLK 3.02.2010 22:43

Desigur, jurnalistii au doar drepturi. Nu obligatii. Iar noi, prostii, trebuie sa va cumparam secretiile intelectuale, sa cadem lati la contactul cu jegoseniile suburbane pe care le promovati.
In fine, un singur lucru ma intereseaza - prin comportamenul cvasi unanim abject al breslei, vor ajunge oamenii sa cread ca e ok sa desfiintezi presa si ca nu avem nevoie de jurnalisti. Cind veti incepe sa strigati nu va va mai asculta nimeni
Iar noi toti vom pierde. Din vina voastra
Dar nu va mai avea importnata. Pentru nimeni

 
#4 C.I.C-luj 3.02.2010 22:57

Nu te obliga nimeni, doctore, sa citesti secretiile(??!) tuturor jurnalistilor, asa cum nu esti obligat sa stai pe un post de radio sau pe altul, pe un canal TV ori pe altul. Nu citesti ziare(citesti filozofie, proza, poezie sau nu citesti deloc). Nu cred ca nu ai, ca mine si ca altii, unul sau doi jurnalisti pe care sa-i citesti cu placere, chiar daca nu esti intotdeauna de acord cu ce scriu, dar, eu cel putin sunt de acord, mai bine zis imi placecu felul cum scriu. Iar CTP este unul dintre ei.

 
#5 catalin lichi 3.02.2010 23:16

da tovule asa e averea este chestinuie personala daca a fost dobindita legal! dar articole scrise pe banii primitzi direct de la * securist este ILEGAL tovule!! Ziaristul NU trebuie sa isi vinda opiniile sau sa si le schimbe contra cost. Ceea ce voi facetzi de la ziii la zii ca niste cameleotzi imbecili ce suntetzi tradatorii securisti care v-atzi vindut sufletul diavolui/securist sa tradatzi si vindetzi poporul Roman!! JOSSSSSSSSS * fenetic securist!!!! TRAIASCA ROMANIA!!! LAAAAAAAAAAA REVOLTAAAAAA Romaniiii!!!!!

 
#6 dorinteodor 3.02.2010 23:19

un ziarist face "declaratii de interese" cu fiecare rind pe care-l scrie. atunci cind un ziarist are numai critici fata de o persoana/partid/idee si numai laude fata de altele, indiferent ce declara el, se comporta efectiv ca un om cu anumite interese expuse pe fata. ce vreu sa spun este ca fiecare are interesele lui (ziarist, cititor,...) si deci fiecare rezoneaza la ce interese are. problema "fundamentala" a "formatorilor de opinie" este o problema pe care cititorii cu personalitate nu o au. iar cititorii fara personalitate vor fi oricum manipulati oricare ar fi prevederile legale sau morale..... as zice ca discutia pe "declaratii" ajuta putin doar la ratinguri....

 
#7 Alex One 3.02.2010 23:21

D-le Popescu, nu inteleg de ce au loc atatea discutii cand e vorba de declarararea intereselor sau averilor de catre ziaristi. Sigur legea actuala nu-i obliga dar cine e corect si n-are nmic de ascuns, declara si cu asta basta. Se pare, sau asa se lasa impresia, ca in presa cam toata lumea are ceva " pe suflet ", unii mai mult, altii mai putin . Sa nu uitam ca a mai existat un demers al D-nei Vranceanu Firea (condoleante stimata doamna ! ) care se referea la * averilor oamenilor din presa, Actiunea a fost primita cu multa ostilitate de foarte multi ziaristi, inclusiv de dv.. Ma rog, din lecturarea averilor DECLARATE a rezultat ca breasla dv. nu este nici pe departe saraca, cum s-a dorit si se doreste sa para( tot felul de firme si firmulite cu acelasi obiect de activitate, tocmai bune de plimbat banul pana nu i se mai poate stabilii provenienta, unul mai original, mai drogat si mai obraznic din fire isi achizitionase( ? ) un imobil pe la Moscova,s.a.m.d ). "Dupa cum arata acum presa " am impresia ca multi ziaristi ascund destule cadavre, unii in sifonier altii sub pat, deh, fiecare dupa posibilitati !

 
#8 alvarados sentimento 3.02.2010 23:51

Adevarulat a Gandit.

 
#9 a 4.02.2010 05:17

Editarea este o activitate privata(cu exceptia,desigur,a celei de stat-deocamdata radioul si televiziunea *) si ,ca atare, cei care o practica nu ar trebui sa dea nici un fel de declaratii de interese sau de avere.Sa nu creiem precedente.Nu v-ati saturat de declaratii?Oricum,tot nu ne place ce scriu(toate) ziarele si este cat se poate de normal sa fie asa.Cateva observatii se impun: 1-jurnalistii care au constiinta misiunii lor(daca nu-i prea patetic spus) livreaza informatii corecte si analize competente,devenind-cu,sau fara voia lor-din aceasta cauza neutri.(pentru ca adevarul nu este in proprietatea nimanui!)Cei partizani devin repede insuportabili chiar si pentru cititorii neutri(din ce in ce mai multi !)Nu trebuie sa intervina nimeni,pentru ca fiecare pasare pe limba ei moare. A se vedea cazul "22" 2-Statul trebuie sa sisteze finantarea oricarei publicatii (incepand cu cele "de cultura",care nu fac decat politica ,deseori fanatizata si extremista;cultura este doar un pretext) Ar ramane desigur in sarcina statului publicatiile didactice,gen"Gazeta de Matematica" Daca vrem sa salubrizam acest domeniu,trebuie ca banii publici sa fie scosi de acolo.Banii particulari sunt absolut necesari,trebuie sa intelegem si sa ne resemnam ca nu tot ce se scrie,spune,arata este (si)pe placul nostru.

 
#10 nene 4.02.2010 06:06

Voi ziaristii sunteti deja disparuti.Sunteti ca masina manuala de scris in fata calclatorului.Mai compromisi decat politicienii.Adio,ma !

 
Vezi toate »

Adauga un comentariu

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Gândul. Campurile marcate cu rosu nu sunt valide! Comentariul a fost adaugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numarul din imagine:
Versiune mobil | completa