Publicat

5

ianuarie

2017

23:03

4440

vizualizări

Un Papă eretic?

Dacă Ioan Paul al II-lea l-a avut mereu alături pe cardinalul Ratzinger (pe atunci prefect al Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei), Francisc e singur în lupta pentru reformarea Curiei.

Un Papă eretic?

Dacă Ioan Paul al II-lea l-a avut mereu alături pe cardinalul Ratzinger (pe atunci prefect al Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei), Francisc e singur în lupta pentru reformarea Curiei.

Ultimul scandal declanşat în sânul Bisericii Romano-Catolice, datând din toamna anului trecut şi adus astăzi la cote paroxistice, se referă la Exortaţia apostolică postsinodală intitulată “Amoris laetitia” (Bucuria iubirii), din aprilie anul trecut. Documentul vorbeşte - în stilul inconfundabil al Papei Francisc - despre familia creştină faţă cu provocările lumii moderne.

Capitolul 8 (“Însoţirea, discernerea şi integrarea fragilităţii”) dintre cele 9 a stârnit indignarea rigoriştilor. Ce tratează acest capitol? Subiectul sensibil al credincioşilor divorţaţi şi recăsătoriţi civil – pot aceştia primi Sfânta Împărtăşanie? Exortaţia nu oferă un răspuns definitiv acestei chestiuni, fiindcă nici Sinodul Episcopilor din 2015, care o dezbătuse, n-a ajuns la o concluzie fermă. Ceea ce însă le dăruieşte Papa acestor familii este ocrotirea şi înţelegerea Bisericii, încredinţându-le că nu sunt excomunicate, dimpotrivă, sunt chemate să participe la viaţa comunităţii, chiar dacă sunt private de anumite drepturi, cum este Sfânta Taină a Împărtăşaniei. Preoţilor le revine datoria da a înconjura cuplurile cu dragoste frăţească, oferindu-le posibilitatea să-şi crească copiii creştineşte.

Există în Exortaţie lungi, fermecătoare pasaje, cu trimiteri la Borges, Octavio Paz, Josef Pieper (filosoful neotomist), Gabriel Marcel, Erich Fromm, Mario Benedetti - destule încât să fi stârnit rumoare printre legaliştii de la Vatican.

În septembrie, patru cardinali – Eminenţele Lor Raymond Leo Burke, Walter Brandmüller, Carlo Caffarra şi Joachim Meisner - au lansat public aşa-numitele “dubia”, cerându-i Suveranului Pontif să răspundă la 5 întrebări de clarificare canonică, legate de administrarea Sfintei Împărtăşanii persoanelor divorţate şi recăsătorite civil. Cardinalii au acuzat faptul că anumite pasaje din capitolul 8 al “Amoris laetitia” creează confuzie între ierarhi, preoţi şi credincioşi.

Ulterior, Monseniorul Burke, oferind cu generozitate interviuri impacientate, a ajuns să declare: “Există o diviziune foarte serioasă în Biserică, care trebuie reparată, pentru că aceasta are de-a face, cum am mai spus, cu învăţătura fundamental, dogmatică şi morală. Iar dacă lucrurile nu sunt clarificate curând, s-ar putea ajunge la o schismă formală”. S-a sugerat chiar că Papa Francisc ar fi căzut în erezie, deşi în capitolul 8 subliniase explicit că nu intenţionează să formuleze “o nouă legislaţie generală de tip canonic”, ceea ce face inutil demersul celor 4.

“Amoris laetitia” propune, pur şi simplu, o viziune nouă, actualizată, asupra familiei, nu una infailibilă, adică ex-cathedra, de pe tronul său de autoritate. “Când iubirea nu corespunde deloc cu forma Tainei căsătoriei, Biserica se îngrijeşte de aceste persoane rănite, pentru a putea regăsi calea Evangheliei, în lumina primatului harului lui Dumnezeu care nu abandonează niciodată”.

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.

ULTIMA ORĂ
Anunţ ŞOC în tenis! Se retrage la doar 25 de ani. E cu doar 4 zile mai mare decât Simona Halep, dar a decis să spună STOP

Lasă-ne feedback despre noul site Gândul.info