Publicat

1

martie

2017

08:14

1427

vizualizări

Primul român care a câştigat un premiu Oscar: „La noi, cinematografia nu e susţinută, iar efectele vizuale sunt inexistente”

Pasionat încă din copilărie de roboţi programabili şi de inteligenţa artificială, nimic nu a venit întâmplător în viaţa lui Ioan Boieriu, primul român care a câştigat Oscarul cu echipa, pentru filmul „Cartea Junglei”. Boieriu a declarat, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că Braşovul rămâne „acasă”.

Primul român care a câştigat un premiu Oscar: „La noi, cinematografia nu e susţinută, iar efectele vizuale sunt inexistente”

Pasionat încă din copilărie de roboţi programabili şi de inteligenţa artificială, nimic nu a venit întâmplător în viaţa lui Ioan Boieriu, primul român care a câştigat Oscarul cu echipa, pentru filmul „Cartea Junglei”. Boieriu a declarat, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că Braşovul rămâne „acasă”.

Ioan Boieriu, în vârstă de 37 de ani, este directorul tehnic de efecte vizuale al echipei care a câştigat premiul Oscar la categoria „Cele mai bune efecte vizuale” pentru producţia „Jungle Book“ („Cartea Junglei“), bărbatul, originar din Braşov, fiind plecat de mulţi ani din ţară, el lucrând, în prezent, la Scanline VFX din Valcouver, în Canada. Braşoveanul a declarat, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că a lucrat şi la partea a doua a filmului „Hobbit”, dar şi nimic din ce se întâmplă în ţara lui nu îi e străin. „Voi zice doar atât: #Rezist”, a spus românul de Oscar, care nu are în plan, totuşi, să se întoacă acasă.

Mediafax: În primul rând, felicitări pentru faptul că ai introdus România şi, binînţeles, Braşovul pe harta premiilor Oscar! Ce înseamnă această distincţie pentru tine şi ce mesaj le transmiţi românilor şi mai ales tinerilor?

Ioan Boieriu: Mulţumesc frumos de felicitări. Premiul este o recunoştere a calităţii şi a experienţei pe care eu şi colegii mei am adăugat-o în fiecare pixel produs de noi. Mesaj? E greu să dau eu sfaturi. Sunt atâtea lucruri pe care încă le am de învăţat la rândul meu ... Poate doar să creadă în propriile forţe. Ele se pot dezvolta în mod exponenţial, în momente cheie.

Mediafax: Care a fost, mai exact, rolul tău la producţia „Jungle Book“?

Ioan Boieriu: Pentru JungleBook am lucrat în jur de 8-9 luni de zile, timp în care am pus bazele unui sistem de lucru tehnic pentru două secvenţe. Au fost şi câteva inovaţii tehnice, mai complicat de explicat pe înţelesul tuturor. Important e că la sfârşitul perioadei de r&d („cercetare / studiu technic”) regizorul Jon Favro şi supervisorul Adam Valdez au avut încredere că pot da drumul în producţie la două secvenţe destul de mari.

Mediafax: Ai mai câştigat şi alte premii, alături de echipa ta, cu „Jungle Book“?

Ioan Boieriu: Sunt o duzină de premii pe care filmul deja le-a câştigat. Cele mai notabile au fost la VES Awards, un festival foarte important de specialitate pe efecte vizuale, cât şi premiul cel mare de la BAFTA Awards.

Mediafax: Ce alte premii importante ai mai câştigat în cariera ta?

Ioan Boieriu: În general filmele care ajung să fie nominalizate la Oscar au în spate ceva premii acordate la diferite festivaluri. Patru filme la care am lucrat până la JungleBook au fost normalizate la premiile Oscar.

Mediafax: Cum ai ajuns să faci parte dintr-o echipă atât de valoroasă?

Ioan Boieriu: Experienţa pe care am avut-o înainte de a ajunge aici mă recomanda ca fiind persoana de care ei aveau nevoie să rezolve partea de cercetare. Cred că a fost un „good fit” cum zice englezul, drept urmare modul în care a decurs producţia a fost fără probleme majore.

Mediafax: Cine sau ce te inspiră?

Ioan Boieriu: Oh, sunt atât de multe chestii care mă inspiră... Arta în general, faptul că în domeniul VFX încercăm să cream perfectul într-o lume imperfectă, partea artistică şi tehnică a naturii.

Mediafax: Spune-mi mai multe despre tine, şcoală, carieră, familie, hobby-uri...

Ioan Boieriu: Pentru că de copil îmi zburau prin cap gânduri (sau fluturi... încă nu ştiu) despre de roboţi programabili, inteligenţă artificială şi jocuri pe PC, probabil de aceea am terminat Liceul de Informatică şi Facultatea de Automatică de la Braşov. În primul an de facultate am avut şansa să lucrez la primul studio de animaţie, în Braşov: Tiny Creature. A fost chiar o perioadă foarte faină acolo. Un grup de artişti pasionaţi şi plini de viaţă. Îmi amintesc şi acum cum mergeam iarna de dimineaţă la snowboard şi apoi direct la muncă. Aş fi vrut să dureze iarna 12 luni.
Am avut o şansă în 2013, primăvara, odată cu interviul la WETA, o prestigioasă companie de producţie efecte speciale din Miramar, Noua Zeelandă. Mi s-au deschis total oportunităţile să arăt pasiunea şi dorinţa mea de a reuşi într-o lume mai greu de pătruns, dar unde calitatea efectelor vizuale la momentul respectiv era cea mai înaltă. Acolo am lucrat la „Hobbit“ partea a doua, prima treaptă gigantică în cariera mea. Fetiţa noastră, Maria, s-a născut in Wellington, în noiembrie 2013, pe când lucram acolo. „The little hobbit”, cum i-a zis Peter Jackson (n.r. – regizorul filmelor „Hobbit“, „Stăpînul Inelelor“), de altfel un om extraordinar, umil şi normal.

Mediafax: Ce anume te leagă de Braşov? Revii des în ţară şi acasă, la Braşov?

Ioan Boieriu: Am familie în Braşov, prieteni, cunoştinţe. Braşovul e ACASĂ.. Îl am în suflet pe unde merg. Tot timpul e ceva ce îmi aminteşte de Braşov.

Mediafax: Am înţeles că trăieşti de multă vreme în străinătate. Ce crezi că ar trebui să schimbe românii, ca mentalitate? Cum vezi tu acum, România, de „afară“?

Ioan Boieriu: Nu aş vrea să intru în politică, dar credeţi-mă ca se vede şi de afară... Voi zice doar atât: #Rezist.

Mediafax: Ce planuri de viitor ai?

Ioan Boieriu: Eu am un plan pe durată medie şi pe durată mai lungă, care nu includ activitatea profesională în România. Eventual există o posibilitate de scurtă durată şi doar dacă proiectul este bine organizat. Din păcate la noi cinematografia nu are un suport constant şi de anvergură, ca să nu mai vorbim de partea de efecte vizuale care efectiv e aproape inexistentă sau dacă există are o vizibilitate foarte mică. Tare mi-aş dori să fiu contrazis şi să mi se propună un proiect ambiţios.

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.

ULTIMA ORĂ
IMAGINI INCREDIBILE! Ce a surprins un turist pe barca unui personaj foarte îndrăgit de români. VIDEO

Lasă-ne feedback despre noul site Gândul.info