Mihaela Stoica
Mihaela Stoica
11045 vizualizări 23 feb 2013

"Egoistul", "Titanic Vals", "Soţul păcălit", "Escu", "Oblomov" şi, nu în ultimul rând, "Gaiţele" sunt doar câteva dintre spectacolele care se joacă chiar şi de mai bine de 11 ani şi la care biletele se vând în numai câteva ore, potrivit unei analize gândul. Toate sunt piese de autor, puse în scenă de regizori de prestigiu şi având în distribuţie veterani ai scenei româneşti, dar şi tineri actori. Care este cheia longevităţii lor, într-o societate în care internetul şi cinematografia oferă extrem de multe oportunităţi? Distribuţia de excepţie, afirmă la unison reprezentanţii teatrelor bucureştene chestionaţi de gândul.

De la premiera care a avut loc în 16 noiembrie 2004, "Egoistul", un spectacol în care Jean Anouilh se pare că şi-a ascuns biografia sub chipul maestrului Radu Beligan, se joacă cu casa închisă. Câţiva ani, piesa a fost pusă în scenă la sala "Amfiteatru", cu 355 de locuri, a Teatrului Naţional Bucureşti. Chiar dacă în prezent se joacă la Sala Mare, care are o capacitate de 1.100 de locuri, biletele se vând ca la început şi, dacă nu stai la coada care se face o dată la fiecare două săptămâni când se pun în vânzare biletele şi reuşeşti să le găseşti a doua zi, poţi spune că ai avut mare noroc. Din distribuţia spectacolului (biletele costă între 20 şi 60 de lei) fac parte Radu Beligan, dar şi fiica maestrului Lamia Beligan, Carmen Stănescu, Marin Moraru, Mihai Fotino, Sanda Toma sau Medeea Marinescu.

Actorul, regizorul şi directorul Teatrului Naţional Bucureşti, Ion Caramitru, explică în două cuvinte motivul principal pentru care "Egoistul" este cel mai căutat spectacol de teatru din Bucureşti: Radu Beligan. "Minunata lui prezenţă la aproape 95 de ani într-un non stop pe scenă. Este un fenomen uluitor de forţă şi talent, care a bătut toate recordurile. Lumea vrea să îl vadă, visează să îl vadă. Nu se ajunge la bilete. Este un dezastru. El este motivul principal, bineînţeles şi distribuţia din jurul lui. El este şi autorul regiei, şi partener al traducerii... Dacă ar fi fost şi scris de el", a afirmat pentru gândul directorul Teatrului Naţional din Bucureşti.

Potrivit acestuia, publicul vine în principal pentru artişti, iar "o distribuţie minunată atrage întotdeauna spectatori. Sunt piese care au destin de asemenea natură şi se confundă cu actorul principal, de cele mai multe ori".

De altfel, Ion Caramitru aminteşte că în istoria teatrului românesc au fost nenumărate spectacole care s-au jucat nu zece, ci 25 de ani. "De exemplu, la Teatrul Bulandra "Take, Ianke şi Cadîr" cu Jules Cazaban s-au jucat peste 2.000 de spectacole. S-a jucat până a murit el, care îl interpreta pe Ianke", a precizat directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, a cărui piesă "Dineu cu proşti", pe care a şi regizat-o şi în care şi joacă alături de Horaţiu Mălăiele, este a doua cea mai căutată piesă de teatru după "Egoistul".

Tot pe scenele Naţionalului se joacă cu acelaşi succes la public de mai mult de cinci ani "Idolul şi Ion Anapoda", de G.M. Zamfirescu, în regia lui Ion Cojar, cu o distribuţie din care fac parte, printre alţii, Dan Puric, Ileana Stana Ionescu şi Silviu Biriş.

Un alt spectacol la care biletele se epuizează foarte repede, deşi premiera a avut loc în aprilie 2005, este "Don Quijote", în regia şi adaptarea lui Dan Puric, despre care actorul, care joacă şi rolul principal, spune că este "un proiect ambiţios, de anvergură europeană".

Spectacole matusalemice la Nottara

Şi la Teatrul Nottara sunt câteva spectacole "matusalemice", afirmă actorul Mircea Diaconu, fost senator şi fost director al instituţiei. "'Titanic Vals' se joacă de aproape 11 ani cu casa închisă. Este cel mai bine cotat. Ne-am modernizat şi noi, acum vindem şi pe internet. Înainte biletele se vindeau chiar şi în ultima clipă la casă, celor care se opreau din plimbarea de pe bulevard pentru a urmări un spectacol de teatru. Cu electronica la dispoziţie a crescut considerabil numărul de spectatori", a afirmat pentru gândul Mircea Diaconu.

Un alt spectacol care s-a vândut bine foarte mulţi ani la Nottara a fost "Opere complete WLM ŞXPR (William Shakespeare n.r.)", un spectacol în care Mircea Diaconu a interpretat rolul a 37 de personaje şi în care a primit de fiecare dată cel puţin o replică ironică din partea regretatului actor Emil Hossu. "După moartea lui Emil Hossu, la începutul anului trecut, spectacolul a fost oprit".

"Mai avem 'Soţul păcălit', care cred că are 13 ani, şi el foarte bine cotat", adaugă fostul director al instituţiei.

Alte piese de teatru care se joacă de zece ani cu casa închisă pe scena teatrului Nottara sunt "Hangiţa", de Carlo Goldoni, precum şi "Variaţiuni enigmatice".

La toate aceste spectacole în care joacă, printre alţii Constantin Cotimanis, Mircea Diaconu, Alexandru Repan, Ioana Calotă sau Ileana Stana Ionescu, preţul biletele variază între 18 şi 35 de lei.

Şi în acest caz, cheia longevităţii lor o reprezintă în primul rând distribuţia. "Sunt foarte încântat că mulţi dintre cei care vin la Nottara afirmă că o fac pentru trupă, iar când spui trupă te referi la toţi. Avem şi o pleiadă de tineri actori foarte buni. Unii spun că se duc actorii bătrâni şi nu mai vin alţii. Ba vin, cum să nu vină, şi sunt încă extraordinari. Proporţia e la fel de la generaţie la generaţie - băieţi, fete, deştepţi, proşti, la fel şi talentul", mai spune râzând Mircea Diaconu.

În acelaşi ton continuă: "Eu sunt un om bătrân şi după vreo doi trei ani în care mă stresam că ce o să scrie ziarele despre mine mi-am dat seama că singurul care contează este publicul. Ei sunt cei mai obiectivi şi prin ei trăim. De multe ori presa a lăudat foarte mult un spectacol care a căzut în bot după numai zece spectacole".

Reţeta Teatrului Bulandra: actorii şi online-ul. Cum să prinzi un bilet

Pe cele două scene ale istoricului Teatru Bulandra "Căsătoria", "Oblomov", "Scaunele", "Triumful dragostei", "Măscăriciul", "Mamouret", "Orfeu şi Euridice", "Moartea unui comis voiajor" sunt spectacolele care se joacă de mai bine de cinci ani cu casa închisă. Din distribuţia spectacolelor fac parte, printre alţii, mari nume ale teatrului şi filmului românesc: Tamara Buciucianu Botez, Mariana Mihuţ, Ion Besoiu, dar şi mai tinerii Marian Râlea, Mihai Constantin sau Virginia Mirea.

"Cu excepţia spectacolului 'Orfeu şi Euridice' pe care îl punem în scenă mai rar pentru că este o operă extrem de grea, toate celelelte merg foarte bine şi biletele se vând de la câteva ore la maximum trei zile, pe online şi la casăă", a declarat pentru gândul Alexandru Darie, directorul Teatrului Bulandra.

În istoria Teatrului Bulandra, după 1989, cel mai longeviv spectacol a fost Unchiul Vanea, de Anton Pavlovici Cehov, din distribuţia căruia au făcut, printre alţii, Victor Rebengiuc, Ana Ioana Macaria, Anca Sigartău, Horaţiu Mălăiele sau Mariana Mihuţ.

"Oamenii au foarte multe de făcut, astfel că este mai greu să prinzi un spectacol să îl joci atâţia ani. Înainte de 1989 nu erau atâtea filme, atâtea canale de televiziune şi acum este extraordinar când vezi că spectacole care se joacă de câţiva ani se caută în continuare foarte bine, este o mare bucurie", explică regizorul Alexandru Darie.

Mihai Constantin în Oblomov

Acesta afirmă că nu a crescut neapărat numărul de spectatori de când se vând biletele pe online, de doi ani, pentru că Teatrul Bulandra a fost primul care a inaugurat sistemul de rezervări prin telefon, în urmă cu 10 ani. "Şi înainte vindeam foarte bine datorită acestui sistem computerizat. Publicul s-a diversificat astfel prin punerea biletelor şi pe online. Sunt oameni care înainte nu veneau la teatru pentru că nu aveau timp să cumpere bilete, să vină la casă să le ia. Sunt oameni extrem de ocupaţi, în segmentul de 30 - 45 de ani, oameni care lucrează în multinaţionale, dar şi foarte mulţi tineri. Nu ne lăudăm, dar suntem primii care am început să vindem în timp real. Spectatorul îşi alege de acasă deja rândul şi locul unde vrea să stea în sală. De asemenea, noi nu am făcut o zi fixă de punere în vânzare a biletelor din două motive: unul - să nu fie ca pe vremea răposatului cozi la teatru ca la pâine - şi al doilea ca să ţinem atenţia publicului trează. Acum foarte multe rezervări se fac noaptea, iar ziua cea mai folosită este lunea, când oamenii fac rezervări de la birou", adaugă regizorul.

Pe scena Odeonului sunt trei spectacole longevive care atrag foarte mulţi spectatori: "Gaiţele" - de Alexandru Kiriţescu, în regia lui Alexandru Dabija, "Marchizul de Sade", de Doug Wright, în regia lui Beatrice Rancea, dar şi "Un Tango Mas", a precizat pentru gândul Tamara Susoi, secretarul literar al instituţiei culturale. Succesul acestor spectacole cu vechime, numai "Gaiţele" se joacă de 11 ani, este asigurat de distribuţia de excepţie formată din nume precum: Dorina Lazăr, Florin Zamfirescu, Carmen Tănase, Liana Mărgineanu sau Răzvan Mazilu.

"Escu", la 100 de reprezentaţii fără Ion Lucian

La Teatrul de Comedie, inaugurat în 1961 de Radu Beligan şi unic în România pentru acest gen, spectacolul "Escu, în regia lui Alexandru Dabija, a împlinit la jumătatea lunii februarie 100 de reprezentaţii de la premiera din anul 2002. Printre actorii de marcă care joacă în el se numără Vladimir Găitan şi Gabriela Popescu. "De când se joacă spectacolulul, au murit şi trei dintre actorii care au făcut parte din distribuţia iniţială - maestrul Ion Lucian şi alţi doi mai puţin cunoscuţi, iar un altul a emigrat", a declarat pentru gândul Corina Constantinescu, secretar literar la Teatrul de Comedie.

"La noi e precum la spital, unde sunt întotdeauna mult mai puţine paturi decât pacienţi. În cele opt-nouă luni de vârf sunt mult mai puţine scaune decât doritori de relaxare, că nu poţi să spui la toţi de cultură. Asta fiind menirea noastră, de la înfiinţarea teatrului de către maestrul Radu Beligan, şi noi făcând bine această comedie, este foarte căutată de mulţi. Unele titluri se vând în cel mult două zile pe online şi la casă", adaugă ea.

Alte comedii care se joacă de mulţi ani şi care sunt foarte căutate sunt "Poker", "Revizorul", "Poaina Boilor", "Avarul Îndrăgostit", preţul biletelor fiind unic - 30 de lei la Sala "Radu Beligan" şi 20 de lei la sala "Studio".

"La teatru, la un moment dat, publicul se revigorează, sunt precum plantele. Vin alte şi alte generaţii la aceste spectacole longevive", sintetizează Corina Constantinescu reţeta succesului acestor piese de teatru.

Citește și: