Cum va arăta şi cât va costa uniforma obligatorie. Ce spune legea care îi scapă pe elevi de „stresul de a decide cu ce se îmbracă”

de Raul FLOREA Postat la: 20.01.2011 18:34 Ultima actualizare: 21.01.2011 16:01

Uniformele şcolare, între moft şi necesitate | Foto: Mediafax | Ovidiu Micsik

Uniformele şcolare ar putea fi reintroduse în toate şcolile generale începând cu noul an şcolar. O prevedere care nu figurează în noua Lege a Educaţiei şi care dă peste cap planurile ministerului de resort

Amânată în ultimii zece ani, cerută de părinţi şi profesori, dar neluată în calcul de noua Lege a Educaţiei, reintroducerea obligativităţii uniformelor şcolare reapare în prim-plan. Un proiect de lege iniţiat de către deputatul PDL Cezar Preda le pregăteşte elevilor de şcoală primară şi gimnaziu ţinută obligatorie la ore, începând cu luna septembrie a acestui an. Actul normativ, care va fi depus oficial în Parlament la 1 februarie, stabileşte că fiecare elev va avea o ţinută standard: pantalon, respectiv fustă, cravată, respectiv eşarfă, sacou şi cămaşă cu mânecă lungă, pentru sezonul rece, respectiv vestă şi cămaşă cu mânecă scurtă pentru sezonul cald, plus un ecuson cu numele şi sigla unităţii de învăţământ.

Vicepreşedintele democrat-liberal îşi motivează demersul prin scutirea şcolarilor "de stresul de a decide zilnic cu ce să se îmbrace şi ferirea de tentaţia de a veni la şcoală purtând o vestimentaţie excentrică". Mai mult, se arată în proiect, o astfel de măsură "va stimula sentimentul de apartenenţă la grup" şi va elimina discriminările.

Părinţii şi profesorii văd şi alte avantaje: unui elev în uniformă îi va fi mai greu să cumpere alcool şi ţigări, iar profesorii nu vor mai fi inhibaţi că şcolarii sunt mai bine îmbrăcaţi decât ei.

Rămâne doar problema costurilor. Cum o uniformă costă în medie 200 de lei, proiectul prevede ca toată cheltuiala să fie suportată de primării, în cazul elevilor care beneficiază de burse sociale.

Sunt sau nu necesare uniformele şcolare? Reintroducerea obligativităţii lor va avea efectul dorit? gândul a solicitat părerea părţilor implicate în acest demers şi vă prezintă situaţia actuală din şcoli.

În mediul urban, tradiţia uniformelor nu a dispărut încă, fiind păstrată mai ales la clasele primare. La Şcoala Centrală din Bucureşti doar un sfert dintre elevi vin zilnic la ore echipaţi în uniforme: vestă roşie şi pantaloni albaştri pentru băieţi, respectiv fustă plisată ecosez, în cazul fetelor. E vorba despre cei mai mici dintre şcolari, elevii din clasele I-IV. Aici, uniformele au fost introduse în momentul în care toată lumea renunţa la ele: în 1990. Părinţii le-au cumpărat direct de la croitorie şi nimeni nu a avut până acum vreo obiecţie.

"Sunt frumoase, vesele şi copilăreşti. Este o onoare să porţi uniforma unui aşezământ cu tradiţie, pentru că este purtătoare de valori şi dătătoare de sens: ai mândria apartenenţei la o elită", explică directoarea Maria Norocica Cojescu, explicând, pe lângă principii, şi utilitatea acestora: "Un elev în uniformă nu va putea cumpăra ţigări sau alcool, iar cei cu situaţie materială precară nu se vor simţi inferiori".

De altfel, în Capitală, marea majoritate a şcolilor au obligativitatea purtării uniformei pentru elevii de şcoală primară. La nivelul gimnaziului, însă, le numeri pe degete. De ce nu a fost extinsă uniforma şi în clasele V-VIII? "Este foarte dificil să-i convingi pe elevi, care nu ştiu mare lucru despre comunism, dar au preluat ideea că uniformele se asociază cu comunismul. Ceea ce evident că e fals: găseşti uniforme în toate şcolile de prestigiu din Occident. De obligat, nu putem pentru că nu avem cadrul legal în acest sens", precizează şefa Şcolii Centrale. O lege există, dar face trimitere doar la obligativitatea purtării unor însemne distinctive. Fapt tradus de marea majoritate a şcolilor prin ecuson sau tricou de serie. Ce înseamnă acest lucru e lesne de înţeles: mai nimeni nu respectă regula. Iar dezinteresul nu e doar al elevilor.

Ministerul Educaţiei nu a avut până acum un punct de vedere clar în privinţa reintroducerii uniformelor, iar în noua Lege a Educaţiei nu găseşti niciun rând despre aşa ceva. Lucrurile sunt ceva mai complicate, explică inspectorul şcolar general al Bucureştiului, Cristian Alexandrescu: "Eu nu merg neapărat pe ideea de a avea o anumită ţinută obligatorie la ore. Dar sunt de acord cu uniforma pentru evenimentele speciale. La ceremoniile şcolii, la vizitele unei personalităţi sau la anumite întâlniri este nevoie de o uniformă de gală. În rest, aş da doar repere, de exemplu: toată lumea să vină în blugi negri şi sacou. Pe de altă parte, trebuie neapărat să ştim de unde vin banii, care sunt posibilităţile de finanţare".

"Sursele sunt multiple: de la comunităţile locale, din sponsorizări şi de la asociaţiile de părinţi", precizează cel care a iniţiat proiectul. Deputatul Cezar Preda spune că a făcut deja calculele şi că Ministerul de Finanţe este de acord să acopere costurile pentru familiile care au venituri foarte scăzute: "Efortul nu e foarte mare: e nevoie de două uniforme pentru vară, două pentru iarnă. Asta înseamnă cam 400 de lei pe an. Am vorbit cu Ialomiţianu (n.r. ministrul de Finanţe) şi m-a asigurat că poate acorda ajutor pentru cazurile sociale. Avem şi studii sociologice care arată că 98% dintre părinţi sunt de acord cu obligativitatea uniformei. Mă bat până la capăt pentru această lege, mă duc în orice spaţiu public să o susţin şi la 15 septembrie va fi aplicată".

Ministerul Educaţiei: Ar fi mai bine ca decizia să aparţină şcolii

Ministerul Educaţiei, instituţia care va fi nevoită să pună în practică proiectul, îşi ia o mică rezervă. Oana Badea, secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar, precizează pentru gândul că cel mai înţelept ar fi ca fiecare comunitate să tranşeze problema: "Din punctul meu de vedere, decizia trebuie luată de fiecare şcoală în parte. De aceea şi descentralizăm sistemul. Cheia va fi în Consiliul de Administraţie. Noi, prin noua Lege a Educaţiei, am dat un rol foarte important statutului elevului. Este foarte bine că avem o iniţiativă parlamentară care să deschidă această dezbatere şi sunt convinsă că rezultatul dezbaterii va fi cel mai bun".

De aceeaşi părere sunt şi părinţii. Cu o completare: ajutorul financiar pentru familiile care nu îşi pot permite să cumpere uniformele pentru copii să fie garantat. Cu atât mai mult cu cât costul mediu al unui set complet este de 200 de lei. "Există cazuri sociale, care trebuie sprijinite. Am întâlnit familii care iau uniforme cu numere mai mari, astfel încât elevul să le poată purta pe toată durata gimnaziului. Apoi, trebuie asigurată şi constanţa: odată stabilit modelul uniformei, nu îţi poţi permite ca, în timp, să schimbi materialul sau culoarea. De aceea solicităm firmelor oferte: să garanteze că vor face aceeaşi uniformă pe perioadă îndelungată şi să vină cu un preţ cât mai bun pentru achiziţiile mari", subliniază Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Altfel, marea majoritate a familiilor sunt de acord ca prevederea să se facă pe cheltuiala lor, asigură reprezentantul părinţilor, pe care îl nedumereşte un alt aspect al problemei: "Parlamentul dezbate acum obligativitatea uniformelor, în timp ce Guvernul îşi asumă Legea Educaţiei, act normativ ce ţine de atribuţiile Parlamentului? Parcă e ceva în neregulă".

Iar dezbaterea parlamentară va începe în mai puţin de două săptămâni, inclusiv cu aşezarea pe tabere politice. În comisia de învăţământ din Senat, condusă de pedelistul Mihail Hărdău, calea pentru proiect este liberă. "Dacă fiecare şcoală îşi va alege propria uniformă, voi susţine iniţiativa. Este o idee bună, eu sunt de acord cu uniforma şcolară, cu această condiţie: să nu fie la fel în toată ţara. Deci eu sunt de acord", anunţă Mihail Hărdău.

Preşedintele comisiei din Camera Deputaţilor, social-democratul Cristian Dumitrescu, vede lucrurile puţin diferit: "De unde ştie domnul Cezar Preda că părinţii şi elevii doresc acest lucru? Poate că ar trebui să ne întrebăm de ce au fost scoase acum 20 de ani uniformele, să ne întrebăm dacă dorim din nou uniformizarea socială. Oricum, nu resping această idee, doar că e nevoie de un studiu de impact, de o cercetare care să ne spună care sunt părerile părinţilor şi elevilor". Parlamentarii vor avea suficient timp să dezbată problema uniformelor şcolare: cinci luni, proiectul urmând a fi depus oficial la Cameră pe data de 1 februarie.

400 de lei pe an costă uniforma obligatorie (ţinuta de vară şi de iarnă)

Intră în comunitatea Facebook Gândul, locul unde ziarul vorbeşte cu tine


 

 

Urmareste Gandul.info prin:
facebook
twitter
RSS  | mobil

87 Comentarii [+] Adauga un comentariu

#1 anda 20.01.2011 19:26

in multe scoli din romania elevii poarta deja uniforme , in scolile de mare traditie din europa elevii poarta uniforme..purtarea uniformei nu are legatura cu uniformizarea sociala ...este pur si simplu vorba de exprimarea faptului ca aderi la un grup ....daca te duci la o scoala in conditiile in care poti alege la ce scoala te duci nu vad de ce nu ai fi mandru de asta si nu ai respecta regulile ...chiar .nu vad care e problema...

 
#2 paraskiv 20.01.2011 19:29

de ce nu ... chiar uniforme militare pt micutzi? ordine, cinste, dreptate si adevar! jos * si stricaciunea din scoli! hu!

 
#3 o lege corecta 20.01.2011 19:41

foarte bine.........sa terminat cu copii barosanilor care faceau parada modei in scoli. Erau copii de amarati care sufereau cand vedeau opulenta cu care se afiseaza copii de mahari.

 
#4 dedu 20.01.2011 19:41

Ma mir ca aici nu injura nimeni PDL ori pe nu stiu cine.
Eu sunt student in Cluj si locuiesc intr-un sat intre Alba Iulia si Sebes,aici la noi si in oras dar chiar si acolo in sat copii au uniforme de cativa ani,este ceva foarte bine si un lucru foarte civilizat.
Oricum,ar trebui sa oblige toti muncitorii sa aibe salopete,si vanzatorii de la magazine si taximetristii si soferii pentru a fi sigur omul(aproape sigur) ca el se ocupa de lucrul ce te intereseaza.
Acum multi zic ca asta inseamna comunism,nu,asta inseamna civilizatie!

 
#5 un roman APOLITIC 20.01.2011 19:49

Acum dupa 21 de ani de LIBERTATI MAXIME,cand la noi inca toti respecta regulile democratiei in functie de PILE,CUNOSTINTE si RELATII este deja prea tarziu sa se introduca obligativitate uniformei ptr.elevi.FALA,FUDULIA,PROSTIA si GRANDOMANIA au pus stapanire peste tot in romania si din acest motiv eu cred ca la noi SANSE de revenire la o minima DECENTA nu mai avem.Tuturor sa auzim numai de bine,un roman APOLITIC.

 
#6 IO 20.01.2011 19:52

400 de RON uniforma?
sunteti intregi la creier? nici macar pe o rochita de lux nu dai atat la astia mici de 1-4
si se poate sti ce firma va produce aceste uniforme minune scumpe?

fata mea are uniforma si nu a costat decat 40 roni camasuta si 60 roni sarafanul, are mai multe camasute de schimb si tot mi s-a parut scump

HUO

 
#7 T.T. 20.01.2011 19:58

De ce considerati ca uniforma ar insemna cheltuiala in plus pentru parinti? Hainele "civile" nu costa si ele, nu se rup la fel tocindu-se pe bancile scolii? Eu cred ca uniforma chiar ar face o economie, find relativ ieftina.

 
#8 amalgamut 20.01.2011 20:00

e prea multa *.sa.raie in scoli. am o fetitza la in clasa a 4-a si a prins-o invatatoarea cum se re.gu.la in baie cu un baietzel din a 5-a. iar cu alte ocazii, mi s-a plans invatatoarea ca o bulanesc baietzeii din clasa pe sub banca, se ling in ultima banca si alte prostioare. m-a rugat sa n-o mai las sa vina la scoala pe tocuri cui si cu ciorapi cu portjartiere care se vad de sub fusta prea scurta... si s-o pazesc sa nu se mai machieze, plus sa-i iau prezervativele din posetutza.

 
#9 Catalin 20.01.2011 20:23

PARLAMENTUL ROMANIEI E PLIN DE DEVIATI SEXUAL, PEDOFILI ( VEZI CAZURILE DIN PSD ), HOTI, JIGODII ORDINARE, O PLEAVA SI O SCURSURA CUM NU S A MAI VAZUT IN ULTIMELE SUTE DE ANI IN ROMANIA. ACUM VREAU SA NE IMBRACE IDENTIC, SA NE PUNA CRAVATE DE PIONIERI, SI SA NE TRIMITA LA MUNCA FORTATA SA LE PLATIM LOR DATORIA EXTERNA. NICI VORBA DE APARTENENTA LA GRUP, AICI E VORBA DE EFECTUL DE TURMA, PROSTILOR !

 
#10 suca 20.01.2011 20:52

acest lucru cu uniformele probabil ca e cel mai bun lucru care s-ar putea intampla invatamantului romanesc de la revolutie incoace...
si sunt un antipedelist convins...

 
Vezi toate »

Adauga un comentariu

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Gândul. Campurile marcate cu rosu nu sunt valide! Comentariul a fost adaugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numarul din imagine:
Versiune mobil | completa