Andreea OFIŢERU
Andreea OFIŢERU
571 vizualizări 12 sep 2015

Organizatorii Festivalului Enescu au anunţat că, începând din  2017, preşedintele onorific al feestivalului este legendarul dirijor Zubin Mehta, care a participat la festival încă de la primele ediţii.

După concertele maestrul Zubin Mehta a anunţat că a acceptat invitaţia de a fi Preşedintele Onorific al Festivalului Internaţional George Enescu pentru ediţia din 2017. 

”De abia aştept să revin în România, aveţi cel mai frumos Festival din lume şi cel mai minunat public. Fiecare muzician se simte atât de bine aici când se uită în sală şi vede zâmbetele oamenilor. Muzicienii români sunt de calitate şi trebuie să le mulţumim organizatorilor Festivalului. Am acceptat această propunere pentru că era o ofertă de nerefuzat”,  spus Zubin Mehta, după cum a scris gândul aici.

După ce Ion Holender, directorul artistic al Festivalului Enescu în perioada 2005-2015, a anunţat că se retrage se vehiculează că noul directorul artistic propus de organizatori este Vladimir Jurowski, potrivit StirileTVR.ro.

Jurowski este un dirijor rus în vârstă de 43 de ani, care trăieşte la Berlin. În prezent, Vladimir Jurowski este dirijorul şi consilierul artistic al Orchestrei Filarmonice din Londra.

Ce părere are Ion Holender despre înlocuitorul său

Ion Holender este însă de altă părere în privinţa numirii unui nou director. El a precizat că nu ar numi în fruntea festivalului un dirijor ci mai degrabă un manager.

Cu toate că pleacă mulţumit de cum arată Festivalul George Enescu acum, Ion Holender este îngrijorat cu privire la soarta Festivalului Enescu.

„Dar plec foarte nemulţumit dacă la Festivalul Enescu va veni un dirijor rus din Anglia, aşa cum se zvoneşte. Această decizie este catastrofală. Un dirijor rus să-şi facă interesele lui, prin invitaţii şi contrainvitaţii. Un dirijor rus nu poate să alcătuiască un program dramaturgic. Nici n-are cum să ştie un dirijor din Rusia, care n-are nici legăturile, nici cunoştinţele cu toţi ceilalţi. Va trebui să fie cineva care nu dirijează. Există oameni care cunosc acest lucru”,  a precizat Ion Holender.

Directorul artistic al Festivalului Enescu spune că sunt multe persoane pregătite şi în România care ar putea conduce ferstivalul.

„Eu n-am recomandat pe cineva, pentru că nici nu am fost întrebat. Persoane care au pregătirea necesară pentru a face un program de 20 de zile în cadrul acestui festival şi care cunoaşte cât de cât istoria ţării noastre, dar nu un dirijor rus din Anglia. Programul festivalului trebuie să îl facă cineva care cunoaşte dramaturgia muzicală, care cunoaşte istoria ţării noastre, care ştie ce e important pentru aici, important e nu doar ce place, ci ceea ce nu e cunoscut”, a spus Ioan Holender pentru gândul.

Cartea Festivalului Enescu în era Holender

Ion Holender a lansat în urmă cu o săptămână cartea „Festivalul ,,George Enescu” în era Holender”. Volumul apărut la Editura Operei Naţionale Bucureşti  reuneşte texte semnate de Ioan Holender, Livius Ciocârlie, Emil Hurezeanu, Dan Dediu, Ioana Marghita şi Sever Voinescu.

În textul semnat de Holender, acesta povesteşte despre semnificaţia festivalului pentru el, încă de la prima ediţie, din 1958, când Ion Holender trăia vremurile tulburi ale proaspătului regim comunist.

„Festivalul Enescu a avut, încă de la prima ediţie din 1958, o importanţă deosebită pentru mine. În acele vremuri tulburi am fost exmatriculat din toate facultăţile din ţară şi aruncat astfel de pe traiectoria de până atunci. Ajunsesem o existenţă eşuată la 23 de ani, fără prezent şi fără viitor. Încercând să obţin „iertare” pentru ceea ce am spus în cantina studenţilor politehnişti de la Timişoara şi a dus la exmatricularea şi punerea mea pe lista neagră a duşmanilor de clasă şi ai societăţii socialiste, am ajuns la Bucureşti şi aşa am avut ocazia să intru pentru prima dată la Ateneu. Nici nu mai ştiu cum am reuşit să fac acest lucru, probabil cu ajutorul scriitorului Al. Mirodan, care pe vremea aceea era, încă, o vedetă literară. Dublul Concert de Bach, interpretat atunci de David Oistrah împreună cu Yehudi Menuhin şi dirijat de George Georgescu, mi-a rămas în suflet până în ziua de astăzi. Nu ştiam pe vremea aceea prea multe despre Festival, cum s-a născut şi cum a evoluat. Dar ştiam că era ceva deosebit de important pentru ţara noastră”, scrie Ion Holender în cartea festivalului.

Ion Holender nu a visat vreodată să conducă Festivalul George Enescu, dar acest lucru s-a întâmplat. Şi-a dat seama că festivalul va deveni important pentru România după ce la conducerea acestui a venit Ludovic Spiess.

„Când bunul şi iubitul meu prieten, regretatul Ludovic Spiess, a preluat după Revoluţie conducerea artistică a acestui festival, am înţeles că urma să devină un eveniment de calitate şi eminent într-o Românie de atunci liberă. Nici măcar nu visasem vreodată să-l conduc, la fel cum, în general, nu am visat nici să realizez tot ceea ce am realizat. Visurile mele au fost întotdeauna dominate de ceea ce până la urmă nu am reuşit să devin”, mai scrie Ioan Holender în volumul dedicat festivalului.

 

Citește și: