Marinela Sarbu
85 vizualizări 10 oct 2019

Într-o rezoluţie adoptată cu o largă majoritate, Parlamentul European a avertizat împotriva ameninţării privind „imixtiunea electorală străină”, întrucât în statele membre UE vor avea loc peste 50 de scrutine prezidenţiale, naţionale sau locale înainte de sfârşitul anului 2020.

„O mare parte din aceste ingerinţe îi avantajează pe candidaţii anti-UE, extremişti şi populişti”, au subliniat europarlamentarii.

În acest text fără caracter obligatoriu, Parlamentul European consideră necesară „o conştientizare privind campaniile de dezinformare ale Rusiei, care reprezintă principala sursă de dezinformare în Europa”.

Rezoluţia reaminteşte că dezinformările atribuite surselor ruseşti s-au dublat din ianuarie 2019 (998 cazuri) faţă de aceeaşi perioadă din 2018 (434 cazuri).

Parlamentul "invită Comisia şi Consiliul să pună în aplicare o strategie eficientă şi detaliată pentru a combate strategiile ruse de dezinformare într-un mod rapid şi intens", se mai arată în rezoluţie.

De asemenea, deputaţii europeni solicită consolidarea grupului de lucru „East StratCom” din UE în 2015 pentru a monitoriza dezinformarea rusă şi pentru a o transforma într-o structură permanentă, şi creşterea finanţării.

Această celulă a atras din nou miercuri atenţia asupra unui site numit „EP Today”, care se prezintă ca o „revistă lunară de informaţii despre Parlamentul European şi unde aproape jumătate din articole „sunt articole luate cu copy-paste de pe site-ul RT (fosta Russia Today, postul public de televiziune din Rusia)".

În iunie anul trecut, Comisia a spus că „sursele ruseşti” au încercat să prezinte „ştiri false” cu privire la alegerile europene de la sfârşitul lunii mai. În timpul scrutinului, UE a cerut ţărilor membre să-şi coordoneze strategia de supraveghere şi să crească presiunea asupra reţelelor de socializare precum Facebook şi Twitter pentru a se implica în lupta împotriva dezinformării.

În luna mai, o anchetă New York Times a dezvăluit că mai multe conturi de pe reţelele sociale şi de pe site-urile web care difuzau informaţii false erau legate în mod direct de Rusia.

Citește și: