Alina Matis
31064 vizualizări 4 sep 2014

Vă mai amintiţi articolul despre „invazia românilor”, publicat de tabloidul britanic Daily Mail, pe care l-am demontat la începutul anului? Nu era corect. De această dată, nu o mai spunem noi, ci o spune chiar organismul de reglementare a presei britanice, Press Compaints Commission, care, în ultima sa săptămână de viaţă şi după mai bine de şapte luni în care am prezentat dovezi după dovezi, a admis că ziarul a greşit.

„Invazia”

„Sold out! Avioanele şi autobuzele sunt pline de români şi bulgari care se îndreaptă către Marea Britanie”, avertiza Daily Mail, în 31 decembrie 2013, înainte de ridicarea restricţiilor pentru muncitorii români şi bulgari. Cu acest articol, devenit foarte popular pe reţelele de socializare, se încheia un an de discriminare împotriva românilor din Marea Britanie. Aşa se face că, în luna ianuarie, gândul şi jurnalistul britanic Jon Danzig începeau ceea ce avea să devină o lungă luptă cu unul dintre cele mai populare tabloide din lume. După o investigaţie comună, autorii anchetei au descoperit că mare parte dintr-un articol era falsă: citate scoase din context, informaţii eronate, persoane citate care nu au spus ceea ce scria în ziar că au spus etc.

Sursa: Daily Mail

Ancheta

Ancheta publicată de gândul a fost prezentată inclusiv în The Guardian şi promovată de actorul Hugh Grant şi de fostul purtător de cuvânt al lui Tony Blair, Alastair Campbell.

Contactat să justifice articolul înşelător, Daily Mail nu numai că a refuzat să îşi asume răspunderea pentru cele publicate, dar a dat vina tot pe români şi bulgari, susţinând că a relatat ceea ce i s-a spus la faţa locului, prin intermediul unor jurnalişti locali anonimi şi al unor translatori. Mai mult, publicaţia a subliniat că cititorul său a fost liber să aleagă ce a vrut să înţeleagă din acest articol. Verdictul tabloidului a fost că nu are de ce să se scuze în faţa românilor, a bulgarilor şi a cititorilor dezinformaţi, pentru că fiecare a ales să înţeleagă ce a vrut. ANCHETA „DAILY FAIL” POATE FI ACCESATĂ AICI

Plângerile

Prin urmare, co-autorul englez al anchetei „Daily Fail” a depus o plângere la Press Complaints Commission, organismul de auto-reglementare a presei scrise britanice. Lui i-au urmat zeci de cititori gândul, pe care i-am invitat să participe la această campanie de restabilire a adevărului despre români şi să pună presiune pe acest organism. Conform procedurii, PCC a ales o singură plângere, aceea a lui Jon Danzig. Au urmat luni de mici concesii din partea tabloidului - câte o corecţie ascunsă pe site sau în subsolul articolului. De fiecare dată, însă, PCC a primit noi dovezi din ancheta noastră, la care Daily Mail a fost forţat să răspundă.

Principalele articole din codul editorilor de presă scrisă din Marea Britanie în baza cărora a fost făcută, în ianuarie, reclamaţia iniţială se referă la criteriile de acurateţe a informaţiei pe care trebuie să le respecte orice articol. Astfel, primele trei puncte stipulează că: „i) presa trebuie să se îngrijească să nu publice informaţii inexacte, înşelătoare sau trunchiate, inclusiv poze. ii) O inexactitate semnificativă, o afirmaţie înşelătoare sau distorsionare, odată constatate, trebuie corectate cu promptitudine şi - când este cazul - urmate de publicarea unor scuze (...). iii) Presa, deşi este liberă să fie partizană, trebuie să facă distincţie între comentariu, speculaţie şi fapte”.

De precizat că preşedintele comitetului responsabil de codul editorilor din cadrul PCC este fie tocmai Paul Dacre, de la Daily Mail. Mai mult, unul dintre directorii companiei care deţine atât PCC, cât şi organismul care va înlocui PCC, IPSO, este Peter Wright, editor emerit al Mail Group.

Decizia

Săptămâna aceasta, ultima în care mai există Press Complaints Commission, instituţia a emis decizia finală: Daily Mail a încălcat codul editorilor de presă scrisă din Marea Britanie şi criteriile care vizează acurateţea informaţiei când a scris despre invazia românilor. „(Membrii comisiei, n.red.) au decis că ziarul nu a reuşit să nu publice informaţii inexacte sau înşelătoare”, a fost mesajul transmis de Press Complaints Commission.

O victorie pentru campania de restabilire a adevărului despre români şi de condamnare a abuzurilor presei britanice în relatările despre imigranţi. O victorie mică, însă, pentru că PCC nu a admis toate cele 13 puncte ale plângerii lui Danzig şi pentru că ziarul nu este sancţionat în niciun fel, considerându-se că, prin corecţiile pe care le-a publicat pe parcursul acestei investigaţii, a dat dovadă de bună credinţă şi a venit cu măsuri reparatorii.

Ca urmare a deciziei, Daily Mail a trebuit să publice „cu promptitudine” şi vizibil, o nouă corecţie. Promptitudinea a existat, vizbilitatea s-a lăsat aşteptată, însă, pentru că tabloidul a ales să pitească noua corecţie în subsolul paginii doi, din ediţia tipărită de miercuri, 3 septembrie, gest criticat de The Guardian. În textul din chenar, ziarul admite în sfârşit o greşeală pe care a refuzat să o recunoască în ultimele luni, referitoare la un citat fals pe care i l-a atribuit lui Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj.

Sursă foto: Jon Danzig

Alte clarificări pe care Daily Mail le-a făcut pe parcursul investigaţiei:

Sursa: Daily Mail

ARTICOLUL LUI JON DANZIG DESPRE DECIZIA PCC POATE FI CITI AICI

Mă găsiţi pe Facebook - Alina Matiş şi pe Twitter - @alinamatis

 

Citește și: