Mihaela STOICA
Loredana VOICULESCU
18439 vizualizări 7 ian 2013

Jurnalistul şi criticul de film Cristian Tudor Popescu, invitatul special al ediţiei din această seară a GÂNDUL LIVE, a declarat că dintr-un interviu recent al lui Sergiu Nicolaescu reiese că regizorul voia să arunce în cârca poporului român moartea soţilor Ceauşescu.

Citeşte şi Cinevodă Nicolaescu şi românii de dincolo de ecran

„E imposibil să nu reacţionezi la această mizerie de peste tot. (...) Este o declaraţie făcută recent că el (Sergiu Nicolaescu n.r.) a propus Consiliului Frontului Salvării Naţionale ca Nicolae Ceauşescu să fie eliberat şi să fie trimis undeva liber ca el să fie linşat <<precum Mussolini>>. <<Nu e bine să ne mânjim mâinile cu sângele lor>>, a spus el.  Vasăzică patriotul naţional Sergiu Nicolaescu voia să arunce în cârca poporului omorârea lui Ceauşescu. Era o soluţie propusă cu cinism de Sergiu Nicolaescu”, a declarat el la Gandul LIVE.

În opinia lui Cristian Tudor Popescu, în ciuda faptului că procesul de la Târgovişte al soţilor Ceauşescu a fost „o mascaradă din punct de vedere al justiţiei”, ceea ce s-a întâmplat acolo a fost „evident mai bine decât soluţia propusă de Sergiu Nicolaescu”.

„Cinevoievodul românilor nu a avut nici o îndoială că Ceauşeştii ar fi fost sfârtecaţi de nişte cimpanzei însetaţi de sânge. Nicio clipă nu a luat în considerare cinevoievodul românilor, domnul Nicolaescu, că unii oameni ar fi cerut ca ei să aibă parte de proces, şi nu de linşaj. Documentatul, istoricul Sergiu Nicolaescu spunea despre Ceuşeşti ca să fie linşaţi, aşa cum a fost linşat Mussolini. Mussolini nu a fost linşat de populaţie, şi nici amanta sa Clara Petacci. Au fost executaţi în urma ordinului unui fel de FSN. Mussolini şi Clara Petacci au fost împuşcaţi, apoi au fost duşi în piaţă şi spânzuraţi în carlige cu capul în jos. Oare sergiu Nicolaescu dorea să-i vadă pe soţii Ceauşescu în Piaţa Unirii spânzuraţi de carlige şi cu capul în jos?”, se întreabă jurnalistul şi criticul de film.

Opera lui Sergiu Nicolaescu, “un polipier de clişee”

Cristian Tudor Popescu a vorbit şi despre editorialel sale publicate în gandul, imediat după moartea regizorului, - Moartea domnului Nicolaescu, Tămâia şi vata din nas - care au provocat dezbateri aprinse, reacţii şi proteste în rândul unora dintre cititori. Jurnalistul a declarat la GÂNDUL LIVE că în editorialele sale nu a comentat viaţa personală a lui Sergiu Nicolaescu sau cariera politică a regizorului, ci a vorbit despre filmele acestuia.

“Am comentat eu ceva despre viaţa personală a lui Sergiu Nicolaescu? Am vorbit despre filmele, despre meseria lui, nici măcar despre cariera lui politică nu am vorbit”.

Cristian Tudor Popescu este de părere că expresia “Despre morţi numai de bine” este “o prostie”, la fel ca multe alte proverbe.

“E o prostie. De ce trebuie să îţi schimbi atitudinea faţă de cineva mai ales că a murit? Avea o vârstă, a murit. Eu am scris numeroase cronici ale filmelor lui. Am scris că el nu a  fost niciodată un cinefil. Nu l-am auzit niciodată să vorbească despre curente care l-au influenţat, despre cinematografie. Dânsul vorbea doar despre filmele lui”, a spus Cristian Tudor Popescu.

El consideră că opera lui Sergiu Nicolaescu reprezintă “un polipier de clişee”

“Nu există nimic original acolo. El a luat tot ce credea el că e mai bine şi a pus acolo. Este un polipier de clişee opera lui Sergiu Nicolaescu. A pus pe ecran clişee după clişee. Toate filmele lui sunt clişee. Nu a riscat niciodată. O regulă corectă precum în alimentaţia de consum. (...) Marea lui abilitate este că a reuşit să se situeze la intersecţia între ce cerea conducerea de partid şi ce voia publicul”, a mai arătat CTP.

Despre cum relatează televiziunile moartea regizorului

“Încă o limită a fost depăşită. Limitele neumanului din presă. Este transformarea câinelui de pază al democraţiei în hienă. Se speculează totul. Se anunţă: avem o infomaţie. O informaţie este că a zis o vecină prin deschizătura uşii că Sergiu Nicolaescu se certa cu soţia lui”

Referitor la dorinţa regizorului de a fi incinerat, CTP susţine că îl înţelege pe acesta. “Aici îl înţeleg foarte bine pe Sergiu Nicolaescu. Comisarul Moldovan a vrut să nu fie văzut mort, ci a vrut să fie incinerat. Mă uitam la feţele celor care zbierau la crematoriu. Erau ca nişte orfani. (…)  În tot muntele lui de kitsch din filmele sale a avut un gest non-kitsch, acela de a nu fi văzut mort şi să fie incinerat".