Catalina Murea
122 vizualizări 23 apr 2019

Pelicula, intitulată „Tolkien", va fi lansată pe 3 mai în cinematografele din Marea Britanie. Filmul, care îl are în rolul principal pe actorul britanic Nicholas Hoult, se concentrează pe tinereţea scriitorului, perioada din timpul şcolii, când a format un grup secret alături de artişti şi scriitori, şi experienţa din timpul Primului Război Mondial, care l-a inspirat să creeze Pământul de Mijloc, scena acţiunii din seria de romane „Stăpânul Inelelor" şi din cartea "Hobbitul".

Familia şi administratorii averii lui J.R.R. Tolkien au emis un comunicat oficial prin intermediul căruia afirmă că nu sunt de acord cu filmul şi că nu au autorizat realizarea acestuia. Ei spun că nu susţin nici lungmetrajul, nici conţinutul acestuia. Purtătorul de cuvânt al administratorilor a susţinut că declaraţiile au avut intenţia de a clarifica poziţia apropiaţilor scriitorului şi nu de a anunţa că vor da în judecată realizatorii filmului.

John Garth, autorul cărţii biografice "Tolkien and the Great War", pe care s-a bazat pelicula, a catalogat răspunsul reprezentanţilor scriitorului ca fiind unul sensibil. El a acceptat, însă, că vor exista divergenţe de la realitate în pelicula biografică, iar posibilitatea unei susţineri din partea familiei poate alimenta speculaţiile despre viaţa autorului. "Ca biograf, mă aştept să fiu ocupat cu îndreptarea unor noi neînţelegeri care vor apărea din cauza filmului. Sper că oricine se va bucura de film şi va fi interesat de tinereţea lui Tolkien se va îndrepta spre o carte demnă de încredere", a continuat acesta.

Administratorii averii lui J.R.R. Tolkien (1892 - 1973) sunt extrem de protectori în ceea ce priveşte moştenirea scriitorului. În 2011, ei i-au intentat un proces unui autor care l-a folosit pe Tolkien drept personaj principal într-o nuvelă. În anul următor, aceştia i-au dat în judecată pe fabricanţii unor jocuri de noroc inspirate de seria "Stăpânul Inelelor", acuzându-i de daune ireparabile asupra moştenirii literare şi a reputaţiei autorului.

Fiul scriitorului, Christopher Tolkien, şi-a exprimat anterior dezaprobarea faţă de realizarea altor filme bazate pe operele sau pe viaţa tatălui său. "Tolkien a devenit un monstru, devorat de propria popularitate şi absorbit de absurditatea vremurilor noastre", a declarat acesta pentru ziarul francez Le Monde în 2012.

Peter Jackson, regizorul filmului "The Hobbit/ Hobbitul" şi al peliculelor din seria "Lord of the Rings/ Stăpânul Inelelor", a afirmat anterior că posibilitatea de a realiza noi lungmetraje despre universul creativ al lui JRR Tolkien era redusă, deoarece administratorii averii lui erau stricţi în privinţa colaborărilor. Cu toate acestea, reprezentanţii autorului au aprobat, în 2017, crearea unor noi producţii de televizune bazate pe "Lord of the Rings/ Stăpânul Inelelor". Acestea vor fi realizate de platforma online Amazon şi se vor concentra pe poveşti originale ale lui Tolkien, care nu au fost anterior explorate.