Ana Obretin
496 vizualizări 12 feb 2019

Pe de o parte, statul francez doreşte ca sculptura "Le Baiser" să rămână în locul în care a fost amplasată iniţial, iar pe de altă parte, moştenitorii rusoaicei, care sunt oficial proprietari, deşi nu au acces la această lucrare, doresc să o recupereze pentru a o scoate la licitaţie, informează FranceTv Info.

Pentru moment, statul francez a câştigat toate procedurile judiciare, dar moştenitorii ruşi sunt decişi să nu abandoneze. 

În 1910, Tatiana Raşevskaia, o rusoaică exilată la Paris, s-a sinucis la vârsta de 23 de ani. În memoria ei, familia tinerei a cumpărat sculptura reprezentând un cuplu îmbrăţişându-se, de la un artist român necunoscut în epocă.

Era vorba despre "Sărutul/ Le Baiser", în prezent una dintre cele mai importante sculpturi ale lui Constantin Brâncuşi, care a fost amplasată pe mormântul rusoaicei, ca monument funerar.

"Este destul de puţin comun ca o operă de o asemenea importanţă, de o asemenea raritate, să fie plasată într-un loc public, cam la îndemâna oricui", comentează Jérôme Dupuis.

Deocamdată, creaţia este protejată de o cutie din lemn şi supravegheată prin intermediul a trei camere video şi a unei alarme.

Un comerciant de artă i-a descoperit, în 2005, pe proprietarii actuali ai sculpturii în Rusia, iar, de atunci, o dispută a izbucnit între statul francez şi aceştia.

În ultimii ani, cota de piaţă a lui Brâncuşi a crescut semnificativ. În 2018, sculptura "La jeune fille sophistiquée" a fost vândută la licitaţie pentru 62 de milioane de euro, iar sculptorul român a devenit al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.

Sculptura "Le Baiser" din cimitirul parizian a stat apoi la baza unei serii de câteva zeci de versiuni.

Foto: Captură

Citește și: